| | | Karinthy cirkusza | szerző: TĂłth Tamara |
A humorban trĂ©fát nem ismerĹ‘ zseni komoly tĂ©mákban is otthon Ă©rezte magát, noha elsĹ‘sorban nem errĹ‘l az oldalárĂłl ismerhetjĂĽk. A cirkusz cĂmű novella pont ennek a terĂĽletnek a kinyilatkoztatása, egyĂ©rtelmű bizonyĂtĂ©ka Karinthy Frigyes páratlan Ă©s szĂ©leskörű tehetsĂ©gĂ©nek.
Egy novella sajátja, hogy röviden, tömören mesĂ©l el egy törtĂ©netet, aminek esemĂ©nyeit aztán kiszĂ©lesĂtve Ă©rtelmezhetjĂĽk. Nincs ez máskĂ©nt most sem, az elsĹ‘ árulkodĂł jel, hogy Karinthy egyes szám elsĹ‘ szemĂ©lyben beszĂ©l. Hamar rá lehet jönni, hogy a cirkuszba vágyĂł Ă©s arrĂłl álmodĂł kisfiĂş maga az ĂrĂł, a helyszĂnrĹ‘l nagyon valĂłságos kĂ©pet kapok, leszámĂtva egy-kĂ©t aprĂłságot, pĂ©ldául a hullaházat. A cirkusz persze szimbĂłlum, ahogy a hegedű is, elĹ‘bbi az ĂrĂł Ă©letĂ©t meghatározĂł művĂ©szetet jelkĂ©pezi, utĂłbbi pedig maga a megvalĂłsĂtás eszköze. A fĹ‘hĹ‘s kisfiĂşkĂ©nt csöppen a cirkusz világába, ahol hosszĂş Ă©vekig kell tanulnia Ă©s szenvednie, amĂg vĂ©gre fellĂ©phet a közönsĂ©g elĹ‘tt
A novella az elsĹ‘ sortĂłl kezdve feszĂĽltsĂ©get áraszt, aminek a cirkusz megfelelĹ‘ hátteret ad. A valĂłdi cirkusz egy termĂ©szetellenes világ, az idomĂtott állatokkal, a bohĂłcok álvidámságával, az akrobaták önsanyargatĂł Ă©letĂ©vel, Ă©s mindez azĂ©rt jött lĂ©tre, hogy a közönsĂ©get szĂłrakoztassa. Itt van a feszĂĽltsĂ©g forrása, a közönsĂ©g Ă©s a cirkuszban dolgozĂłk között, de elsĹ‘sorban a hegedűművĂ©sz-ĂrĂł ellentĂ©tĂ©ben tejesedik ki. Karinthy cirkusza mĂ©g ijesztĹ‘bb világ, a fojtogatási jelenettel, a bohĂłciskolával Ă©s a fakĂrral. A kisfiĂşnak, majd a felnĹ‘tt fiatalembernek a padláson kell gyakorolni, fĂ©lelmetes mutatvány közben adhatja elĹ‘ csak szerzemĂ©nyĂ©t. Ingatag Ă©pĂtmĂ©nyen állva lebeg Ă©g Ă©s föld között, Ă©s számot vet sorsával.
A cirkusz cĂmű novella olvasása közben sokszor beugorhat egy-egy kĂ©p, gondolat más művekbĹ‘l. Az álomkĂ©nt vĂ©gigvonulĂł törtĂ©net nem vĂ©letlenĂĽl idĂ©zi fel Az ember tragĂ©diáját, hiszen Karinthy kĂvĂĽlrĹ‘l tudta az egĂ©sz művet, Ă©s gyakran idĂ©zett is belĹ‘le barátainak. A viasznĹ‘t fojtogatĂł fĂ©rfi az OtellĂłt idĂ©zi, a hullaházas jelenet pedig a Hamlet sĂrásĂłit. Az is gyakori motĂvum az ĂrĂłnál, hogy saját maga bukkan fel a műveiben, gondoljunk csak a Találkozás egy fiatalemberrel cĂmű novellában. Abban a befutott, sikeres ĂrĂł találkozik 18 Ă©ves önmagával, Ă©s az ifjĂş zavarba hozza, csak hebeg-habog önmaga elĹ‘tt. A cirkuszban ez mĂłdosul, mert igaz, hogy itt is számot vet az ĂrĂł fiatalkori önmagával, de a törtĂ©net vĂ©gĂ©n, amikor aggkĂ©nt, remegĹ‘ kezekkel játszani kezdi az általa szerzett melĂłdiát, akkor elĂ©ri mindenkori vágyát, megvalĂłsĂtja önmagát, mĂ©g akkor is, ha ahhoz egy Ă©letnyi szenvedĂ©s kellett. A tanulságot a fĂ©lig ĂĽres, fĂ©lig tele szemszögbĹ‘l is nĂ©zhetjĂĽk. Vagyis minden cĂ©l megvalĂłsĂthatĂł idĹ‘ Ă©s kĂĽzdelem árán, ugyanakkor mit Ă©rnek a kompromisszumok, ha közben eltelik az Ă©let. A döntĂ©st az olvasĂłra hagyom.
| Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|