| | | Federico Fellini rekvieme a cirkuszĂ©rt | szerző: SzántĂł Sz. Erika |
MĂg Shakespeare szerint a világ szĂnház, az emberek pedig szĂnĂ©szek benne, Fellini ragaszkodik hozzá, hogy a világ cirkusz Ă©s az emberek bohĂłcok.
A bohĂłc Fellini szerint nem csak az egyĂ©n tökĂ©letes megjelenĂtĂ©se, de minden duális ellentĂ©tpár kifejezĹ‘je is. Az ember skizofrĂ©n kettĹ‘sĂ©gĂ©re utalva: "Amikor azt mondom: 'bohĂłc', tulajdonkĂ©ppen az augusztra gondolok. A kĂ©t figura tehát: a fehĂ©r clown Ă©s az auguszt. Az elsĹ‘ maga az elegancia, a kecsessĂ©g, a harmĂłnia, az intelligencia, a jĂłzanság. (...) Az auguszt a kisgyerek, aki bekakil, aki fellázad a tökĂ©letessĂ©g ellen, berĂşg Ă©s hempereg a földön, egyszĂłval állandĂłan lázadásra csábĂt. A fehĂ©r clown Ă©s az auguszt a tanĂtĂłnĹ‘ Ă©s a kisgyerek, az anya Ă©s csibĂ©sz fia, sĹ‘t, azt mondhatnánk, hogy az angyal a lángpallossal Ă©s a bűnös."
Fellini hĂ©tĂ©ves korában járt elĹ‘ször cirkuszban. Az Ă©lmĂ©ny nagy hatással volt rá, bár a bohĂłcokat inkább ijesztĹ‘nek, semmint mulatságosnak találta. Nem sokkal kĂ©sĹ‘bb megszökött egy vándortársulattal is, ám a család egyik barátja fĂĽlön csĂpte, Ă©s hazavitte. Fellini azonban már menthetetlenĂĽl beleszeretett a cirkusz világába. Befutott rendezĹ‘kĂ©nt is többször hangoztatta, hogy legszĂvesebben cirkuszigazgatĂł lenne (igaz azt is, hogy a mai világban már nem látja helyĂ©t a cirkusznak), mĂ©gis inkább az Ăşjkor szĂłrakozásának, a filmnek a porondmestere lett.
Országúton (La strada)
Fellini mĂ©g A varietĂ© fĂ©nyei forgatásán figyelt fel egy kĂĽlönös artistapárra, Ă©s vĂ©gĂĽl barátjával Tullio Pinellivel - aki akkoriban a vándormutatványosok Ă©letĂ©t tanulmányozta- kezdett neki az OrszágĂşton forgatĂłkönyvĂ©nek. A kĂ©sz film 1954-ben VelencĂ©ben kerĂĽlt elĹ‘ször a közönsĂ©g elĂ©, a siker Ăłriási volt. A megrázĂł, mĂ©gis felemelĹ‘ törtĂ©net az Ă©des, bolondos, csupa lĂ©lek GelsominárĂłl, az erĹ‘szakos, durva Ă©rzelmeket megvetĹ‘ ZampanĂłrĂłl, meg a mindentudĂł bolondrĂłl, aki megtanĂtja Gelsominát arra a bölcsessĂ©gre, hogy minden lĂ©tezĂ©snek Ă©rtelme van itt a földön, azonban számos kritikát is kapott: sokan a Fellini által addig kĂ©pviselt neorealizmus elárulásakĂ©nt Ă©rtĂ©keltĂ©k a művet. A támadások ellenĂ©re azonban egy valami már biztos volt: Fellini elindult afelĂ© a cirkusz felĂ©, amelyet immár biztos kĂ©zzel Ĺ‘ irányĂtott.
Az Ă©des Ă©let ( La dolce vita) Ă©s 8 Ă©s ½
Az Ă©des Ă©let cĂmű filmbe (1960) egy fájdalmasan szĂ©p bohĂłcjelenetet csempĂ©sz bele a rendezĹ‘, melyben Ăşgy temeti a cirkuszt, hogy közben egĂ©szen fel is magasztalja azt. TermĂ©szetesen a Fellini-hĂvĹ‘k azonnal Ă©rzik, hogy az OrszágĂşton Ă©rzĂ©keny bohĂłc-költĹ‘je tĂ©r itt vissza, aki a brutális artista ellenpĂłlusakĂ©nt jelent meg ott.
Az Ă©des Ă©let forgatása után Fellini egĂ©szsĂ©ge megromlott, orvosai javaslatára szanatĂłriumba vonult. Ott kezdett el körvonalazĂłdni benne egy Ăşjabb film terve, amelybe a korábbiaknál is több szemĂ©lyes Ă©lmĂ©nyt Ă©s kĂnzĂł problĂ©mát dolgozott bele. Ezeknek köszönhetĹ‘en vált a 8 Ă©s ½ (1963) a filmtörtĂ©net elsĹ‘ önvallomásává. A film tele van szimbĂłlumokkal, a válságba jutott filmrendezĹ‘, Guido (Marcello Mastroianni) látomásaival, melyek egyben Fellini visszatĂ©rĹ‘ látomásai is.
BohĂłcok (I clowns), RĂłma, Amarcord
A BohĂłcok (1970) eredetileg tĂ©vĂ©filmnek kĂ©szĂĽlt. A leghĂresebb olasz Ă©s francia clownok felvonultatása azonban valĂłjában csak ĂĽrĂĽgy volt Fellini számára, hogy ismĂ©t önmagárĂłl valljon, felidĂ©zze a gyermekkor csodálatos világát. De az emlĂ©kezĂ©s a kulcsfogalom következĹ‘ kĂ©t alkotása, a Fellini-RĂłma (1972) Ă©s az Amarcord (1973) esetĂ©ben is. "Filmjeim sokat köszönhetnek a cirkusznak. A bohĂłcok hivatásom nagykövetei voltak..." - mondta egyszer Fellini. Hitvallása ezeken a filmjein is átfĂ©nylik, amely nem más, mint szemĂ©lyes emlĂ©kek, vallomások, dokumentumok, riportok Ă©s vĂziĂłk egymáshoz kapcsolĂłdĂł láncolata a mĂşlt század elejĂ©tĹ‘l az 1960-as Ă©vekig. Rekviem a cirkuszĂ©rt, a letűnt nagy clownokĂ©rt.
| Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|