Nem gondoltam volna, hogy ennyire nehĂ©z dolog lesz az idĹ‘ szempontjábĂłl megvizsgálni a filmeket. Mit emeljek ki, a konkrĂ©t vagy absztrakt jelentĂ©st? Az idĹ‘utazást? A távoli jövĹ‘ben vagy a mĂşltban játszĂłdĂł törtĂ©neteket? Esetleg a több idĹ‘sĂkon futĂł sztorikat? Szinte nincs olyan film, amelyben az idĹ‘ ne játszana kisebb vagy nagyobb szerepet. VĂ©gĂĽl Ăşgy döntöttem, a szokatlan Ă©s egyedi megoldásokra koncentrálok, de a jĂłl bevált „idĹ‘-fordulatokbĂłl” is kiemelek nĂ©hányat. Rengeteg filmben visszaköszönĹ‘ motĂvum, a versenyfutás az idĹ‘vel. Megadott intervallum áll a fĹ‘hĹ‘s rendelkezĂ©sĂ©re, hogy teljesĂtse a gonosz követelĂ©sĂ©t, avagy bebizonyĂtsa ártatlanságát, máskĂĽlönben elkerĂĽlhetetlen a tragĂ©dia. Számos pĂ©lda hozhatĂł: IdĹ‘csapda (1999), IdĹ‘zavarban (2003). Az idĹ‘utazás paradoxonának feloldása is szinte a kezdetektĹ‘l foglalkoztatja az emberek. A mĂşltbeli látogatás többnyire törtĂ©nelmi tĂ©nyekre támaszkodik, a jövĹ‘ felfedezĂ©se viszont a fikciĂł Ă©s a fantázia birodalma. Az utazáshoz azonban „közlekedĂ©si eszköz” is kell, ami nem más, mint az idĹ‘gĂ©p. Ehhez az egyik legfontosabb korai forrást H. G. Wells azonos cĂmű műve adta (1895). A sci-fi klasszikus egyik közelmĂşltbeli feldolgozása a 2002-ben kĂ©szĂĽlt Az idĹ‘gĂ©p, Jeremy Irons fĹ‘szereplĂ©sĂ©vel. A Vissza a jövĹ‘be-trilĂłgia fĹ‘hĹ‘se (Michael J. Fox) megjárt minden idĹ‘sĂkot, de bĹ‘ven elĂ©g lett volna belĹ‘le kĂ©t epizĂłd is. Az idĹ‘gĂ©p persze számtalan eszközben megtestesĂĽlhet, lehet pĂ©ldául űrhajĂł, mint a vĂ©szjĂłslĂł Majmok bolygĂłja utĂłpiában, vagy valami varázslat, amire pĂ©lda Jean Reno bohĂłckodása a JöttĂĽnk, láttunk, visszamennĂ©nk cĂmű szintĂ©n többrĂ©szes moziban. Az idĹ‘kezelĂ©s gyakran összekapcsolĂłdik az emlĂ©kezetkiesĂ©s problematikájával, hiszen a szereplĹ‘knek a „eltűnt” idĹ‘t kell Ăşjra megtalálniuk. Ennek mesteri pĂ©ldája a 2000-ben kĂ©szĂĽlt Memento cĂmű film, aminek kĂĽlönlegessĂ©ge, hogy idĹ‘rendben, de visszafelĂ© játszĂłdik, Ă©s ezt nehezĂti, hogy a fĹ‘szereplĹ‘ memĂłriája mindössze 1 napig tart. Ez a Christopher Nolan-mozi igazi torna a linearitáshoz Ă©s párhuzamos gondolkodáshoz szokott agytekervĂ©nyeinknek. Az idei Oscar ĂĽdvöskĂ©jĂ©nek tartott Benjamin Button kĂĽlönös Ă©lete csak három mellĂ©kszobrocskával – látvány, vizuális eszközök, smink – kulloghatott haza, de a törtĂ©net megĂ©r nĂ©hány mondatot. A kritikusok által földbe döngölt mozi megkapta, hogy tĂşlságosan szentimentális, giccses, tele van Forrest Gump motĂvumokkal Ă©s mĂ©g sorolhatnám. ValĂł igaz, a film számtalan helyen sántĂt, de az alapmotĂvum, a visszafelĂ© öregedĹ‘ ember gondolata felkelti az Ă©rdeklĹ‘dĂ©t. Foglalkoztatni kezdi az embert, hogy vajon Benjamin számára tĂ©nyleg visszafelĂ© pörög az idĹ‘, vagy nincs kivĂ©tel, Ă©s mindenkire egyaránt Ă©rvĂ©nyes az elmĂşlás, Ă©s a tĂ©ny, hogy minden perccel kevesebb idĹ‘nk van hátra.
|