kezdőlap
az újság
rendezvények
képgaléria
kapcsolat




2009.szept.24. 22:00
Trabant party
Go Trabi, go! autentikus német buli, avagy igazi NDK hangulat a Tűzraktérben.

 
       Az idĹ‘-filmek bonyodalma
szerző: TĂłth Tamara

Nem gondoltam volna, hogy ennyire nehĂ©z dolog lesz az idĹ‘ szempontjábĂłl megvizsgálni a filmeket. Mit emeljek ki, a konkrĂ©t vagy absztrakt jelentĂ©st? Az idĹ‘utazást? A távoli jövĹ‘ben vagy a mĂşltban játszĂłdĂł törtĂ©neteket? Esetleg a több idĹ‘sĂ­kon futĂł sztorikat? Szinte nincs olyan film, amelyben az idĹ‘ ne játszana kisebb vagy nagyobb szerepet. VĂ©gĂĽl Ăşgy döntöttem, a szokatlan Ă©s egyedi megoldásokra koncentrálok, de a jĂłl bevált „idĹ‘-fordulatokbĂłl” is kiemelek nĂ©hányat.

 

Rengeteg filmben visszaköszönĹ‘ motĂ­vum, a versenyfutás az idĹ‘vel. Megadott intervallum áll a fĹ‘hĹ‘s rendelkezĂ©sĂ©re, hogy teljesĂ­tse a gonosz követelĂ©sĂ©t, avagy bebizonyĂ­tsa ártatlanságát, máskĂĽlönben elkerĂĽlhetetlen a tragĂ©dia. Számos pĂ©lda hozhatĂł: IdĹ‘csapda (1999), IdĹ‘zavarban (2003). Az idĹ‘utazás paradoxonának feloldása is szinte a kezdetektĹ‘l foglalkoztatja az emberek. A mĂşltbeli látogatás többnyire törtĂ©nelmi tĂ©nyekre támaszkodik, a jövĹ‘ felfedezĂ©se viszont a fikciĂł Ă©s a fantázia birodalma. Az utazáshoz azonban „közlekedĂ©si eszköz” is kell, ami nem más, mint az idĹ‘gĂ©p. Ehhez az egyik legfontosabb korai forrást H. G. Wells azonos cĂ­mű műve adta (1895). A sci-fi klasszikus egyik közelmĂşltbeli feldolgozása a 2002-ben kĂ©szĂĽlt Az idĹ‘gĂ©p, Jeremy Irons fĹ‘szereplĂ©sĂ©vel. A Vissza a jövĹ‘be-trilĂłgia fĹ‘hĹ‘se (Michael J. Fox) megjárt minden idĹ‘sĂ­kot, de bĹ‘ven elĂ©g lett volna belĹ‘le kĂ©t epizĂłd is. Az idĹ‘gĂ©p persze számtalan eszközben megtestesĂĽlhet, lehet pĂ©ldául űrhajĂł, mint a vĂ©szjĂłslĂł Majmok bolygĂłja utĂłpiában, vagy valami varázslat, amire pĂ©lda Jean Reno bohĂłckodása a JöttĂĽnk, láttunk, visszamennĂ©nk cĂ­mű szintĂ©n többrĂ©szes moziban.

 

Az idĹ‘kezelĂ©s gyakran összekapcsolĂłdik az emlĂ©kezetkiesĂ©s problematikájával, hiszen a szereplĹ‘knek a „eltűnt” idĹ‘t kell Ăşjra megtalálniuk. Ennek mesteri pĂ©ldája a 2000-ben kĂ©szĂĽlt Memento cĂ­mű film, aminek kĂĽlönlegessĂ©ge, hogy idĹ‘rendben, de visszafelĂ© játszĂłdik, Ă©s ezt nehezĂ­ti, hogy a fĹ‘szereplĹ‘ memĂłriája mindössze 1 napig tart. Ez a Christopher Nolan-mozi igazi torna a linearitáshoz Ă©s párhuzamos gondolkodáshoz szokott agytekervĂ©nyeinknek.

 

 

Az idei Oscar ĂĽdvöskĂ©jĂ©nek tartott Benjamin Button kĂĽlönös Ă©lete csak három mellĂ©kszobrocskával – látvány, vizuális eszközök, smink – kulloghatott haza, de a törtĂ©net megĂ©r nĂ©hány mondatot. A kritikusok által földbe döngölt mozi megkapta, hogy tĂşlságosan szentimentális, giccses, tele van Forrest Gump motĂ­vumokkal Ă©s mĂ©g sorolhatnám. ValĂł igaz, a film számtalan helyen sántĂ­t, de az alapmotĂ­vum, a visszafelĂ© öregedĹ‘ ember gondolata felkelti az Ă©rdeklĹ‘dĂ©t. Foglalkoztatni kezdi az embert, hogy vajon Benjamin számára tĂ©nyleg visszafelĂ© pörög az idĹ‘, vagy nincs kivĂ©tel, Ă©s mindenkire egyaránt Ă©rvĂ©nyes az elmĂşlás, Ă©s a tĂ©ny, hogy minden perccel kevesebb idĹ‘nk van hátra.

 

Hozzászólások




  party hírek, információk
Hiba a kérésben
MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '='