| | | IdĹ‘ –Zene | szerző: Baranyai Richárd |
Honnan is kezdjük? Kezdetben vala a kezdet, ami azt jelenti, hogy onnantól számoljuk a dolgok egymásutániságát. Ez pedig egy apró-cseprő dolgot feltételez: az idő múlását.
Azután vala a kifeszĂtett bĹ‘r, meg a kĂ©zbe ragadott csont/fa vagy a csupasz tenyĂ©r, amivel ĂĽtni lehetett a kifeszĂtett bĹ‘rt vagy a másik tenyeret. EbbĹ‘l lĂ©trejött egyfajta hangzás. Kialakult az ĂĽtĂ©sek Ă©s a közöttĂĽk lĂ©vĹ‘ szĂĽnetek egyfajta sorrendje Ă©s lĹ‘n a ritmus. Ezáltal megszĂĽletett a zene. Ami szĂ©pen fejlĹ‘dgetett, ahogy egyre Ăşjabb hangszereket találtak ki, fejlĹ‘dött az ember hangszála Ă©s kialakult egyeseknĂ©l az abszolĂşt hallás. Itt most ugorjunk is egy nagyobbat, Ă©s kegyesen lĂ©pjĂĽnk át nĂ©hány Ă©vezrednyi zenei fejlĹ‘dĂ©sen, mert Ăşgy sejtem kevesen vannak, akik vĂ©gig szeretnĂ©nek olvasni egy zenetörtĂ©neti összefoglalĂłt.
LĂ©pjĂĽnk be hát a BPM-ek világába (a kevĂ©sbĂ© ritmusra dobogĂłknak: Beats Per Minute). Ez a szám azt mĂ©ri, hány leĂĽtĂ©s van egy perc alatt a zenĂ©ben. Maga a jelensĂ©g a zene lĂ©trejötte Ăłta lĂ©tezik, de BPM mĂ©rtĂ©kegysĂ©ggel csak az utĂłbbi nĂ©hány Ă©vtizedben látták el, nagyjábĂłl az elektronikus zene megjelenĂ©se Ăłta. Mint látjuk, tudjuk, Ă©rezzĂĽk, a zene Ă©s az idĹ‘ tehát Ăgy már összekepcsolĂłdott. Nem csoda tehát, hogy a zeneszerzĹ‘k agytekervĂ©nyeit is birizgálja az idĹ‘ gondolata. A mĂşlĂł idĹ‘jĂ©, hogy pontosak legyĂĽnk. Van akinĂ©l ez egyĂ©rtelműen meg is jelenik, (Enya - My! My! Time Flies!) vagy van, akinĂ©l csak Ă©rzĂ©keljĂĽk a mĂşlását, (Faithless – Insomnia – jelen esetben inkább a kĂnszenvedĂ©st, amit az álmatlanul töltött idĹ‘ jelent, de aprĂłságokon ne akadjunk fönt).
Ha kicsit mĂ©lyebbre vájunk a zenei világban mĂ©g olyan elszánt versenyzĹ‘kre is akadhatunk, akik a rĂ©gebbi korok hangzásvilágát prĂłbálják meg felelevenĂteni, ámde modern köntösbe csomagolva. Ilyen közĂ©pkorias -közelkeleties -modernbeĂĽltetett hangulattal találkozhatunk pĂ©ldául a Dead Can Dance – A Passage in Time albumán is.
És mĂ©g emlĂtĂ©st sem tettem a komolyzenĂ©rĹ‘l, ahol termĂ©szetesen idĹ‘tlen, ám mĂ©gis folyton változĂł művekkel találhatjuk szembe magunkat, amelyek rengeteg manapság szĂĽletĹ‘ könnyűzenei darabnak adják a kezdĹ‘ ihletet. Tudom, hogy ebben a rövid irományban csak fölvillantottam kicsiny rĂ©szleteket a zene Ă©s az idĹ‘ kapcsolatábĂłl, Ă©s mĂ©g egy igazán komoly elemzĂ©st sem adtam egyik megemlĂtett zenĂ©rĹ‘l sem, de Ăşgy gondolom, mindenkinek van valamifĂ©le ritmusĂ©rzĂ©ke, zenei preferenciája, Ă©s maga is találkozik a zene Ă©s az idĹ‘ kapcsolatával, ha máshol nem is, hát a zenehallgatással töltött idĹ‘nĂ©l.
U.i.: Ki ne hagyjam: Madonna 4 minutes (aki tudja miĂ©rt Ărom, az tudja, aki meg nem, annak: Mert errĹ‘l is kellett volna Ărnom, de Ă©n rendetlen gyerkĹ‘c vagyok ám.)
| Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|