MeggyÅ‘zÅ‘désem, hogy drogos könyvet csak az tud Ãrni, aki maga is megtapasztalta a függÅ‘ség poklát. Az utolsó LetérÅ‘ Brooklyn felé és a Rekviem egy álomért cÃmű regények szerzÅ‘je, Hubert Selby ennek a kritériumnak teljes mértékben megfelel. Az emlÃtett elsÅ‘ könyv óriási botrányt robbantott ki, a másik pedig igazi kultikus művé vált.
A cÃmben felidézett álom nem csak a közhelyessé vált utopisztikus amerikai álomra utal, annál sokkal összetettebb. A helyszÃn egy brooklyni lakótelep, ahol egy magányos özvegyasszony él a fiával. Sara Goldfarb és Harry sivár, kilátástalan helyzetben vannak, és nincs túl sok reményük egy szebb jövÅ‘re. Harry drogfüggÅ‘, tehát elsÅ‘dlegesen az lebeg a szeme elÅ‘tt, hogy pénzt szerezzen anyagra. Ehhez kézenfekvÅ‘ megoldás, hogy zaciba adja anyja tévéjét, többször egymás után, hiszen az asszony mindig kiváltja. Sara Goldfarb szintén függÅ‘, hiszen sekélyes életében egyetlen szórakozást az állandó tévénézés és evés jelent. A konfliktus is innen ered, hiszen megkeresik kedvenc vetélkedÅ‘ műsorától, és meghÃvják egy adásba. Az asszonynak még maradt némi hiúsága, és szeretne beleférni abba a piros ruhába, ami évekkel korábban még olyan jól állt neki, és ezzel a múltat, az elvesztett boldogságát is szeretné visszakapni egy kis idÅ‘re. Ezzel párhuzamosan Harry – noha már a leállás lebegett a szeme elÅ‘tt – barátaival kábÃtószer kereskedésbe kezd, ami elÅ‘ször óriási üzletnek tűnik, majd lassan veszteségesbe fordul. A magányos anyát pedig sürgeti az idÅ‘, a gyors fogyás érdekében kétes eredetű tablettákat kezd el szedni, amelyek a heroinhoz hasonló függÅ‘séget generálnak nála. Harry felismeri anyja tüneteit, és ezen a ponton még reménykedünk, szurkolunk nekik, de a drogfüggÅ‘ség a szociális problémáknak nem az a jelensége, ami általában hepienddel végzÅ‘dik. Függetlenül attól, hogy anyáról vagy fiúról van szó.
A könyvben létrehozott kis világ annyira valósághű, hogy szinte bárhol játszódhatna. A szereplÅ‘k mindennapi emberek, és még ha nem is azonosulunk velük, a szimpátiánkat kiérdemlik. KüzdelembÅ‘l áll az életük, igyekeznek legyÅ‘zni a magányt és a kiszolgáltatottságot, de az átlagos, boldogságot keresÅ‘ kispolgári létet most is csak egy hajszál választja el a lesüllyedéstÅ‘l. Harry és barátnÅ‘je a szerelmüket, a közös jövÅ‘jüket és minden elvüket eldobják a drog miatt, önpusztÃtásuk a teljes leépülés felé vezet. Hubert Selby remekműve magában hordozta az adaptáció lehetÅ‘ségét, ami meg is valósult Darren Aronofsky rendezésében. A kivitelezés reális és közvetlen lett, a végeredmény nem takargat, de nem is misztifikál túl semmit.
|