| | | Véres harcok és drámai érzelmek – II. világháború a filmvásznon | szerzõ: Plecskó Edina |
Legyen szó klasszikus kalandfilmekrÅ‘l, kémtörténetekrÅ‘l vagy akár művészfilmekrÅ‘l, a lelkes mozirajongók filmek garmadájával találhatják szemben magukat, ha egy a II. világháború okán készült alkotást kÃvánnak megtekinteni. Az 1939-45-ig tartó események ugyanis számos rendezÅ‘t inspiráltak már különféle megvilágÃtásban készülÅ‘ filmek alkotására, ezekbÅ‘l szemezgetünk most a teljesség igénye nélkül.
A klasszikus háborús filmek körébÅ‘l kiindulva Ken Annakin rendezÅ‘ két sikeralkotását, az 1962-ben készült A leghosszabb nap, és a három évvel késÅ‘bb forgatott a Halál 50 órája cÃmű műveit emlÃthetjük meg. Az elÅ‘bbi az oly sokakat megfilmesÃtésre késztetÅ‘ normandiai partraszállás eseményeit viszi vászonra dokumentarista jelleggel Cornelius Ryan világhÃrű regénye alapján, mÃg az utóbb emlÃtett filmben Henry Fonda, Telly Savalas és Charles Bronson „elbeszélése” nyomán ismerhetjük meg az ardenneki német ellentámadás két napjának történetét. Maradva a klasszikus eposzoknál, a 7 Oscart nyert HÃd a Kwai folyón (1957) és az 1977-ben Richard Attenborough rendezte A hÃd túl messze van cÃmű művekrÅ‘l kell szólnunk. MÃg David Lean nyertes alkotásában kitűnÅ‘ arányérzékkel ábrázolta az akciójeleneteket és a lelki, jellembéli alakulásokat, addig Attenborough, rendezésével a Leghosszabb nap cÃmű filmre hajazó, sÅ‘t annak sikerét felülmúló filmet akart készÃteni, amelyhez Sir Sean Conneryt és Robert Redfordot is magában foglaló szÃnészgárda volt segÃtésére - ám alkotásával elÅ‘djét nem tudta túlszárnyalni.
Hogy kalandfilmekbÅ‘l se legyen hiány, arról Robert Aldrich a Piszkos tizenkettÅ‘vel (1967), valamint e film sikerére épülÅ‘, és a humoros - szatÃrikus vonalat kiélezÅ‘ Kelly hÅ‘sei cÃmű művel (1970) gondoskodtak a rendezÅ‘k, ez utóbbit Clint Eastwood és Telly Savalas kitűnÅ‘ szereplésével megerÅ‘sÃtve. 1965-ben Keleti Márton filmjével, a Tizedes meg a többiekkel gazdagodott filmes történelmünk, amely mű veszélyes témája ellenére az egyik legnépszerűbb magyar vÃgjátékká vált. Többek között Sinkovits Imre és Darvas Iván játéka nyomán szembesülhetünk általa a „kisember” túlélÅ‘képességérÅ‘l egy átjáró-házzá vált országban, ahol „Az oroszok már a spájzban vannak” és a németek elÅ‘l sincs menekvés.
A 4 Oscar dÃjat nyert Schindler listája (1993) és ugyanebbÅ‘l a dÃjból 5-öt bezsebelÅ‘ Ryan közlegény megmentése (1998) pedig egyetlen alkotó tehetségét, Steven Spielberg nagyságát dicsérik. A drámaian megható rendezéseket segÃtendÅ‘ a fÅ‘szereplÅ‘k szÃnészi kvalitásaikkal kiválóan szolgálták Spielberg elképzeléseit: Ãgy a Liam Neeson megformálta Oskar Schindler és Tom Hanks Miller parancsnoka nyújtottak igazi és megrázó érzelmeket, amelyet a kÃsérÅ‘ zenék – különösen elsÅ‘ vizsgált filmünknél – mind tovább emeltek a katartikus érzelmek oltárán.
Jelen évszázadunk érdeklÅ‘désének megfelelÅ‘en a háborús filmek készÃtésre való kedv továbbra sem lankad. KitűnÅ‘ példái ennek az egyes ember drámai krónikáját jól bemutató Jude Law-val készült Ellenség a kapuknál (2001), a televÃziózás történetének egyik legköltségesebb alkotása, az Elit Alkulat cÃmű sorozat (2001), a 2002-es Fegyverek szava Nicolas Cage fÅ‘szereplésével, a Clint Eastwood rendezte Levelek Ivo Dzsimáról (2006) és a nemrég bemutatott Walkűr Tom Cruise-zal a fÅ‘szerepben. E sort folytatandó áll Quentin Tarantino most készülÅ‘ Inglourious Basterds cÃmű alkotása, amely film augusztusi premierjén egy náci-vadász csapat kalandjait követhetjük majd nyomon Brad Pittel a fÅ‘szerepben.
|
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: Párizs, a filmvászonra álmodott közhely Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|