Valamikor néhány hónapja csináltam egy kis animációt egy designer outlet cégnek. Akkor futottam össze először azzal a problémával, hogy milyen zenét is tegyünk a kifutós képek alá...Aztán jött a felismerés: arra van a net, hogy megtudjam. És lőn világosság!
Annyi blog és honlap foglalkozik napi 26-30 órában a divattal (ellegirl.elle.com, www.thefashionspot.com, therunwayroom.blogspot.com stb.), és olyan megszállottan, hogy nem meglepÅ‘, hogy minden nagyobb divatbemutató hanganyaga (de minimálisan a lejátszott zenék listája), megtalálható. Azt hinné az ember, hogy a nagy cégek külön zenét Ãratnak a bemutatóikra, vagy legalább nagyon különbözÅ‘ számokat válogatnak, de meglepÅ‘ módon ez nem Ãgy van. Nagyon jól megfigyelhetÅ‘ egyfajta elvárás a kifutói zenékkel kapcsolatban, ami talán Ãgy összegezhetÅ‘:
1. legyen pörgÅ‘s, és magával ragadó 2. DE ne legyen túl pörgÅ‘s, mert akkor a modellek túl gyorsan vonulnak el (rossz esetben igyekezetükben elesnek, kitörik a lábukat, stb.) 3. valahogyan kapcsolódjon a bemutató, a ruhák stÃlusához 4. csak a divatbemutató egysége számÃt, ha ennek eléréséhez Nirvana kell, akkor jöjjön az (sajnos már nem tudom melyik cégnél hangzott föl Nivana, de az biztos, hogy viktoriánus stÃlusú ruhákhoz téptek a gitárokba, hegedűkbe) 5. Mint láthatjuk a szabályok egyszerűek (mint a divatszakmában minden szabály), és mégis bonyolultak (mint a divatszakmában minden szabály).
Nincsenek igazán kÅ‘be vésett igazságok, csak az számÃt, hogy ami végül létrejön, az levegye a lábáról a szakmát, és ha ez megtörtént, akkor a szakújságÃrók majd leveszik a lábukról a vásárlókat. Egy kis visszatekintés: (ne menjünk messzire, mert nem 10 oldalas listát akarok Ãrni): -2007: Lily Allen, Scissor Sisters, Blondie (persze még sokan mások, de ezek a legjellemzÅ‘bbek) -2008: Santogold, Coldplay, Chemical Brothers -2009: ami jelenleg látszik belÅ‘le: Wim Mertens, Empire of the sun, Munchausen
Láthatjuk, a zenei divat is megjelenik a kifutókon, vagy fordÃtva: a kifutókon elhangzó zenék divatosak lesznek. De nem mindegy a sorrend? Úgyis látjuk, tapasztaljuk, hogy amit a divattervezÅ‘k megálmodnak, az elÅ‘bb-utóbb (ha máshogy nem, de kÃnai utánzatokban) megjelenik az utcákon, amilyen zenét Å‘k választanak, az elÅ‘bb-utóbb meg fog jelenni az MP3 lejátszókon. Csoda is lenne, ha ezt nem használnák ki néhányan, Ãgy hát megtalálhatjuk az e-bayen is azokat a CD-ket (Runway Hits, Project Runway), amik a kifutói mixeket tartalmazzák, valaint néhány honlapon a műkedvelÅ‘k által összeszedett, leölthetÅ‘ listákat. Ezzel már el is juthatunk abba a kettÅ‘s világba, amikor az utca köveit úgy koptathatjuk, mintha a kifutón vonulnánk, és a járókelÅ‘k lesznek a mi közönségünk. (Csak tapsot ne várjunk, elég, ha egy-egy elismerÅ‘ pillantást kicsikarunk az emberekbÅ‘l).
|