| | | Aki legyÅ‘zte Al Caponét | avagy harc a csúf, gonosz szeszcsempésszel szerzõ: Baranyai Richárd |
Nos, kezdjünk bele... A határidÅ‘ is sürget, meg én is kész akarok már lenni, úgyhogy pohár whiskey kiönt, fotelban hátradÅ‘l, filmet elindÃt. Nagyon egyszerű, de hatásos fÅ‘cÃm, szürke-halványszürke stÃlusú felirat - The Untouchables. (Magyarul Aki legyÅ‘zte Al Caponét lett a cÃm.)
Majd De Niro, amint borotválják, és interjút ad. Ohh, igen, mindez 30-as évek környezetében, De Niro Al Caponét személyesÃti meg. KövetkezÅ‘ jelenet: Al Capone mondatához, „az erÅ‘szak árt az üzletnek”-hez, hÃven: felrobban egy bár, benne egy kislánnyal. És miért? Mert a tulaj nem kért az illegális szeszbÅ‘l. Na jó, tisztázzuk: ’30-as évek, szesztilalom, Chicago. A maffia, amit Al Capone vezet, a szeszcsempészetbÅ‘l él. A rendÅ‘rség, a bÃróság, és egyáltalán, majdnem mindenki, aki tehetne ellene valamit, korrupt. Ebbe a környezetbe csöppen be Ness nyomozó a gazdasági rendÅ‘rségtÅ‘l, és eltökéli, börtönbe juttatja a maffiavezért. Csapódik hozzá egy kiöregedÅ‘ zsaru (Malone), egy épp végzÅ‘s zsaru (Stone), és egy könyvelÅ‘, aki inkább lövöldözne, mint számolna (Wallace).
Megvan hát a csapat, akiket nem ér el a korrupció, érinthetetlenek (untouchables). Persze ez sem igaz, Å‘ket is le lehet lÅ‘ni, mint ahogy az kettejükkel meg is történik (Wallace – a film felénél, Malone – a vége felé), az Å‘ családjukat is lehet fenyegetni. De Å‘k kemények, és ennek ellenére mennek tovább, egyenesen, elÅ‘re. Persze végül lecsukják Caponét, és minden szép lesz. (Nem sokkal késÅ‘bb eltörlik a szesztilalmat is... olyan ironikus, nem?) A film tele van naaagyon hatásos jelenetekkel (lássuk be De Palma tudja, hogy rendezzen hatásosan), amelyekbÅ‘l kettÅ‘ minden bizonnyal beleégett a filmtörténelembe:
1. Kerekasztal, vacsora, Al Capone egyik raktárát épp néhány órája rohanták le a zsaruk, és a vezér beszédet mond. Beszédet a baseball-ról, egy ütÅ‘vel a kezében. Sétál körbe, és a csapatjátékról értekezik, arról, hogy a labdát úgy lehet elkapni, ha az ember fölveszi a kesztyűt, arról, hogy a csapat a játékosok együttműködésével gyÅ‘zhet. Majd megáll a délutáni „probléma” vétkese mögött, és föltálalja a feje tartalmát a leves mellé. 2. Chicago, Central pályaudvar, szép hosszú lépcsÅ‘sor, Ness (Kevin Costner ) várja az egyetlen tanút, aki segÃthet lecsukni Al Caponét. A probléma csak ez: a tanút Capone emberi kÃsérik, és a lépcsÅ‘n egy anya (khmm... elnézést, de tényleg) szerencsétlenkedik a babakocsival. Ness segÃt a kocsit felhúzni a lépcsÅ‘n, amikor megjönnek a gengszterek, és elkezdÅ‘dik a lövöldözés. A kocsi elkezd visszagurulni. Vágások a kisbabára, a lövésekre, a kisbabára, a hullákra, az elesÅ‘ anyára, a kisbabára, a kocsi után lóduló Ness-re, a kisbabára, a hullákra, a vetÅ‘dÅ‘ Stone-ra, a Stone lábán megálló babakocsira.
Ezek hasonlóan erÅ‘s képek, mint a levágott lófej, a kezet csókoló „keresztgyerek”. És a hatásuk sem kisebb. A szereplÅ‘k elég sokat kihoznak magukból, érezni a lenézést Al Caponétól az „aktatologató” zsaru irányába; a megkeseredett, elfáradt rendÅ‘r utolsó próbálkozásainak nehézs égét, hogy „jó rendÅ‘r” maradjon, a családja és a munka között választani nem tudó nyomozó problémáit, és sorolhatnám napestig... A zene eltalálva, pont olyan, amilyennek lennie kell, Morricone bácsi kitett magáért, errÅ‘l nem is kell többet mondani. A szöveg is jó. Csak ne magyarÃtották volna... A fordÃtás rendben van, csak a szinkronhangok nem. Azokból hiányzik az igazi átélés, az érzelem. Látszik az aggódó mozdulat, amikor Ness megijed, hogy a családja bajban van, de mit hallunk? Egy elhaló, gyermeki kérést anyuci felé. Hol van a védelmezÅ‘ férfierÅ‘? Tudom, nem mai film, sÅ‘t, nem is tegnapi (1987-es), de a mai napig élvezhetÅ‘, nem hiányoznak a mai technika robbantásai, sem az akciójelenetek kidolgozottsága. Történetet mesél, hatásosan, de egyszerűen. Örök darab.
| Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|