| | | Frenák Pál – avagy tánc másképp | szerzõ: Baranyai Richárd |
Frenák Pál 1957-ben született Budapesten egy siket-néma házaspár nyolcadik gyermekeként. Már gyerekkorában -rákényszerülve a testbeszéd és arcjáték használatára- ügyesen használta testét kifejezÅ‘eszközként. Apja halála után intézetbe került, ahol elkezdte megfigyelni a hallás és látás károsultak kommunikációját. Ez a megfigyelés lett az alapja késÅ‘bbi művészi felfogásának: létezik valami amirÅ‘l nem tudunk. Ekkoriban kezdett a tükör elÅ‘tt állva mozdulatokat gyakorolni, és tÃz évesen gyerekszÃnészeknek rendezni. ElÅ‘ször filmeken keresztül ismerhette meg a művészvilágot és csak késÅ‘bb kezdett kifejezetten táncot tanulni. Franciaországba, Párizsba költözött, ahol tovább tanult, már táncosként, elÅ‘ször a Moulin Rouge-ban. Felesége, Catherine megismertette az épÃtészettel, aminek hatása Frenák Pál kitűnÅ‘ térhasználatában látszik meg. Koreográfusi munkája közben tanÃtott és táncrehabilitációs programot fejlesztett ki az Amiens-i Egyetem kórházában.
Saját társulatát 1989-ben alapÃtotta meg. A Compagnie Pal Frenak 1993-95 között turnézott Franciaországban de Å‘sbemutatóit mindig itthon tartotta. 1999-re a társulat párizsi és budapesti székhellyel működött és francia-magyar társulat lett belÅ‘le és egyedülálló tánctechnika jellemezte a munkájukat. Karakteres jegyei közé tartoznak az arcjáték és a test- jelbeszédszerű mozdulatok, a kortárs zene beemelése a darabba. A társulat elsÅ‘ kifejlett darabja a Tricks&Tracks ami több dÃjat is nyert. 2004-ben elkezdi a Fiúk majd a Csajok c. darabját majd az Apokalipszis-Frisson-t. A Fiúkkal fél éves turnéra indul. 2006-ban megszületik az ikrekrÅ‘l szóló darabja a Milan (késÅ‘bb Mill et An majd Ikrek). 2006-os még a TRA-CE és a TRA-CE2, majd 2007-ben egy német zeneszerzÅ‘vel, Helmut Oheringgel, együttműködve bemutatja az INSTINCT-et. Frenák Pál egyik fÅ‘ támogatója és művei elsÅ‘dleges bemutatótere a Trafó, de az elmúlt évek során többször kÃsérleteztek a Ludwig Múzeumban tartott elÅ‘adásokkal is. Nos ennyit a honlapokról megszerezhetÅ‘ információkból, térjünk át a szubjektÃvebb dolgokra. Sokan gondolják úgy, gyakran még táncosok is, hogy Pali darabjaiban túl sok a meztelenség, és ezt összekötik valami furcsa képzettel a homoszexualitásról. Pedig a kettÅ‘nek semmi köze egymáshoz. Az, hogy meztelen testek mozgását, játékát látjuk a szÃnpadon, egy eszköz, amivel kibontja történeteit. Azt Ãrom, történeteit, és ebbÅ‘l úgy tűnhet, hosszú regényszerű történetekre gondolok, de a kortárs művészet, köztük a tánc, nem olyan, hogy valóban hosszú sztorikat lehetne benne kifejteni. Frenák darabjai inkább csak betekintések egy-egy élethelyzetbe, egy érzelmi állapotba, nem annyira teljes, kifejtett mesék. Bár, aki nyitott szemmel nézi a darabjait, az látni fogja az elÅ‘zményt és a következményt is. A már emlÃtett szexualitás természetesen erÅ‘teljesen hat a darabjaiban, és nagyon sok pletykát is generál a társulat környékén. Sokan hiszik azt, hogy a társulat vad orgiákban tobzódik, mindenki-mindenkivel jelleggel. Pedig ez sem igaz. Valóban jellemzÅ‘ rájuk egyfajta szabadabb értelmezése a testiségnek, de lássuk be, a testükkel kommunikálnak, hogyan fejezhetnének ki érzelmeket, szenvedélyeket, ha nincsenek teljesen tisztában velük?
A kommunikáció sikerét jelentÅ‘sen segÃti a koreográfiákban fellelhetÅ‘ jelbeszéd, ami, mint már emlÃtettem sokat köszönhet a gyermekkorában tanultaknak. Az is félreértésekre ad okot, hogy nagyon jó a viszony közte és táncosai között. A darabok Ãgy harmonikusabbak, a bennük megjelenÅ‘ jelképek, kifejezések tisztábbak és érthetÅ‘bbek. Persze gondok ennél a társulatnál is vannak, és mint máshol itt is elsÅ‘sorban a pénz köré csoportosulnak. No meg néha a józan belátás hiánya köré, de ez a ritkább eset. Valamint az is baj, hogy a társulat nem állandó, folyamatos változásban van, és a táncosok sok egyéb projektben is részt vesznek. Palit sokan szakmai zseninek tartják, bár művészete nehezen emészthetÅ‘ a konzervatÃvabb felfogású nézÅ‘k számára. ÚttörÅ‘ és jövÅ‘be mutató munkássága kettÅ‘s megÃtélése ez, de azt hiszem kevés olyan kortárs művészt találhatunk akivel kapcsolatban nem merül föl ugyanez a polarizáltság.
| Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|