| | | SzuggesztĂv erotika | MeztelensĂ©g a filmművĂ©szet hajnalán szerző: SzántĂł Sz. Erika |
A szecessziĂłs festĂ©szet bujaságát, hamar tĂşlszárnyalta a film: olyannyira, hogy már KertĂ©sz Mihály 1918-as nĂ©mafilmjĂ©nek gyönyörű szĂnĂ©sznĹ‘je is emberi vĂ©rt iszik, Ă©s perverz szexuális fantáziái vannak.
A szecessziĂłs festĂ©szet kedvelt tĂ©mája volt a testisĂ©g Ă©s a gyönyör ábrázolása. Gustav Klimt, Egon Schiele, Oskar Kokoschka pornográfiába hajlĂł, erotikus kĂ©pei annak ellenĂ©re jelentĹ‘s szemlĂ©letbeli váltást jelentettek, hogy a kĂ©pzĹ‘művĂ©szeteknek Ă©vezredek Ăłta kedvelt tĂ©májuk volt a meztelen emberi test ábrázolása. Az örömforrásul szolgálĂł nemi aktus ábrázolásának hatására a 19. század vĂ©gĂ©n a nĹ‘i test az utcán is megjelent: a nagyvárosi hirdetĹ‘oszlopokat elleptĂ©k a plakátok, amelyeken fiatal szĂ©psĂ©gek kĂ©peivel prĂłbálták a legkĂĽlönfĂ©lĂ©bb termĂ©keket eladni. Ugyanakkor a fĂ©nykĂ©pezĂ©s Ă©s a mĂ©g szárnyát igencsak prĂłbálgatĂł film is tobzĂłdott az erotikus Ă©lvezetekben. Meztelen nĹ‘i test az 1896-ban kĂ©szĂtett Le Bain (FĂĽrdĂ©s) cĂmű francia filmben tűnt fel elĹ‘ször, mely után már senki sem vitatta, hogy a pornĂł nemcsak fogyasztási cikk, de ipari Ă©s társadalmi megjelenĂ©si forma is egyben.
NĹ‘isĂ©g, szexualitás Ă©s hatalom A filmes erotika egyszerre kommunikáciĂłs tĂ©r Ă©s reprezentáciĂłs eszköz lett előállĂtĂłi Ă©s fogyasztĂłi számára is. Georg Wilhelm Pabst 1930-ig tartĂł nĂ©mafilmes idĹ‘szakának jellemzĹ‘je pĂ©ldául a szenvedĹ‘ lĂ©lek mĂ©lysĂ©geinek Ă©rzĂ©keny, kidolgozott társadalmi háttĂ©ren törtĂ©nĹ‘ ábrázolása volt, kiemelten a nĹ‘isĂ©g, a szexualitás Ă©s a hatalom viszonyának szerepeltetĂ©sĂ©vel. A pillanat Ă©rzĂ©kisĂ©gĂ©ben lĂ©legzĹ‘, sodrĂł, ám mindenfajta erkölcsi reflexiĂłt nĂ©lkĂĽlözĹ‘ nĹ‘isĂ©get ábrázolja Pabst a Pandora szelencĂ©jĂ©ben (Die BĂĽchse der Pandora, 1929) is, egy táncosnĹ‘ tragĂ©diába torkollĂł Ăştjával. (Wedekind Lulu cĂmű drámájának filmes adaptáciĂłja). De a korszakban rendezi meg KertĂ©sz Mihály osztrák koprodukciĂłban Alraune (1918) cĂmű, a Frankenstein-tĂ©mához hasonlĂł filmjĂ©t is. A törtĂ©net szerint egy Ĺ‘rĂĽlt tudĂłs - Ted Brinken - a mestersĂ©ges megtermĂ©kenyĂtĂ©ssel kĂsĂ©rletezve lĂ©trehoz egy mestersĂ©ges emberi lĂ©nyt: egy felakasztott bűnözĹ‘ Ă©s egy prostituált lányát. Alraune emberi vĂ©rt iszik, Ă©s perverz szexuális fantáziái vannak. A mű jelentĹ‘sĂ©ge, hogy ekkoriban kezdĹ‘dött meg a szex demokratizálĂłdása, amely a 20. század elfojtással telt közĂ©psĹ‘ Ă©vtizedeit követĹ‘en elvezethetett a szexualitásrĂłl folytatott modern diskurzus kialakulásához Ă©s az ezredvĂ©g szexuális szabadságához is. Szodoma Ă©s Gomorra Ă©s a sci-fi A szintĂ©n KertĂ©sz Mihály által jegyzett 1922-es Szodoma Ă©s Gomorra (Sodom und Gomorrha) tovább tágĂtotta a filmes szexualitás körĂ©t. Az erĹ‘teljesen cenzĂşrázott film bár eredetileg kĂ©trĂ©szes lett volna, a film lázĂtĂł politikai hatásátĂłl Ă©s szexuális nyĂltságátĂłl tartva, csak egyben lehetett levetĂteni. HasonlĂłan formabontĂł Fritz Lang Metropolis cĂmű filmje is, mely nem csak tökĂ©letes sci-fi, de a fĹ‘szereplĹ‘ robotnĹ‘jĂ©nek fĂ©rfiakat kábulatba ejtĹ‘ erotikus táncával a legmerĂ©szebb alkotások közĂ© is sorolandĂł.
A cikk eredetileg az nhir.hu-n jelent meg.
| Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|