kezdőlap
az újság
rendezvények
képgaléria
kapcsolat




2009.szept.24. 22:00
Trabant party
Go Trabi, go! autentikus német buli, avagy igazi NDK hangulat a Tűzraktérben.

 
       John Williams

John Williams már a Cápa idegborzoló minimalista főtémájával bebizonyította, hogy a rettegéshez kevés pusztán a véres látvány, ha azt nem kíséri hatásos score. Spielberggel közös munkásságát olyan filmek fémjelezték a továbbiakban, mint az "Indiana Jones"-trilógia, az "E.T.", a "Harmadik típusú találkozások", a "Schindler listája", a "Jurassic Park" és az "A.I. - Mesterséges intelligencia". De nevéhez fűződik a "Superman" halhatatlan zenéje, valamint a filmzenetörténelem legismertebb darabja, a "Star Wars" score-ja is.

Forrás: Bíró Zsolt, Barta Zoltán

Az elmĂşlt 30 Ă©vben mintegy 80 film zenĂ©jĂ©t szerezte, 42 alkalommal jelöltĂ©k Oscar-dĂ­jra, Ă©s 5 alkalommal meg is kapta a jelentĹ‘s elismerĂ©st. Emellett 17 Grammy, valamint számos arany Ă©s platinalemez tulajdonosa. ZeneszerzĹ‘kĂ©nt Ĺ‘ jegyzi az 1984-es, az 1988-as Ă©s az 1996-os nyári olimpiák hivatalos indulĂłját. 1980 Ă©s 1993 között a Bostoni Filharmonikusok karmestere volt, Ă©s több alkalommal vezĂ©nyelte az Oscar-dĂ­j átadás ceremĂłniáját. Munkásságát egyĂ©b zenekari művek is fĂ©mjelzik: szimfĂłnia, több fuvola-, hegedű-, csellĂł-, kĂĽrt-, tuba-, Ă©s fagott versenyek, többek között a világhĂ­rű csellista, Yo-Yo-Ma társaságában. Az elmĂşlt Ă©vtizedekben olyan társulatoknál volt vendĂ©gkarmester, mint a londoni, vagy a Los Angeles-i szimfonikusok. 2000-ben a National Association of Theater Owners a "Maestro of the Year" cĂ­met adományozta John Williamsnek, Ă©s mindezeken kĂ­vĂĽl hazájában 14 állam egyetemĂ©n avatták dĂ­szdoktorrá.
     
A zeneszerzĹ‘ Long Islanden szĂĽletett egy szĂ­nĂ©szházaspár gyermekekĂ©nt, Ă©s Los Angelesben tanult zenĂ©t. 1951-ben három Ă©vig a lĂ©gierĹ‘nĂ©l szolgált, majd leszerelve New Yorkba utazott, ahol a Juliard zeneiskolában fejlesztette tovább tudását zongora szakon. Hogy megĂ©lhetĂ©sĂ©t biztosĂ­tsa, ezalatt session-zenĂ©szkĂ©nt Ă©s bárzongoristakĂ©nt egyaránt dolgozott.      Hamarosan visszament Los Angelesbe, ahol zongoristakĂ©nt ismert zeneszerzĹ‘k (többek közt: Jerry Goldsmith, Elmer Bernstein) mellett dolgozott filmzenĂ©ken. A '60-as Ă©vekben tv-sorozatok ("Wagon Train", "Gilligan's Island", "Bachelor Father") muzsikáinak komponálása során fejlesztette tovább stĂ­lusát, akkoriban mĂ©g Johnny Williams nĂ©ven. Munkásságát a szakma már ekkor elismerte, hiszen ezen munkáiĂ©rt kĂ©t Emmy-dĂ­jat is kapott. "Amikor valaki fiatal, mĂ©g elĂ©g nehĂ©z megmondani rĂłla, merre fog vezetni az Ă©lete. Amit annak idejĂ©n Ă©n ismĂ©teltem magamnak, az az volt, hogy nem nagyon lehet nagyobb jutalom számomra annál, mint a zenei pályán valĂł elindulás, Ă©s nem számĂ­t, mennyi áldozatot kell hozni Ă©rte. Azt hiszem, a cĂ©lom elĂ©rtem, Ă­gy elmondhatom: szerencsĂ©s ember vagyok"- nyilatkozta Williams.

 

Első Oscar-díját 1971-ben a "Hegedűs a háztetőn" ("Fiddler on the Roof") adaptálásáért nyerte, és innentől kezdődött a karrierje is. 1974-ben találkozott Steven Spielberggel és ekkor indul közös sikersztorijuk a "Sugarlandi hajtóvadászat"-tal ("The Sugarland Express"). Kettejük második közös munkája a Cápa ("Jaws"), amely hatalmas kasszasiker lett, és emellett John Williams számára meghozta a második Oscar-díjat is. Ugyanakkor az egyik legnagyobb sikere még csak ezután következett. Ugyanis soha azelőtt nem született még olyan hatásos kísérőzene a filmtörténelemben, mint a Star Wars megkomponált dallama. 1977 óta John Williams-et a soundtrack-albumok "királyaként" szokás emlegetni, és a trónt a Star Wars dupla kiadásával foglalhatta el.

A koromfekete borĂ­tĂłjĂş, hetvenpercesnĂ©l valamivel hosszabb kiadás világszerte a mai napig is az egyik legnagyobb kincse a rajongĂłknak. Akkoriban a lemez megjelenĂ©se nagyon szokatlan volt. EgyrĂ©szt, mert dupla lemezen kiadni nagy merĂ©szsĂ©gnek számĂ­tott, másrĂ©szt, mert a film rendezĹ‘je saját maga ĂĽlt a produceri szĂ©kbe. George Lucas zseniálisan ismerte fel azt, hogy a kĂ­sĂ©rĹ‘zenĂ©nek mekkora szerepe lehet a film cselekmĂ©nyĂ©nek meghatározásában. Igaz a Star Wars mĂ©g nem tartalmazott annyi karakterre bontott motĂ­vumot, amennyit pĂ©ldául a következĹ‘ rĂ©sz, Ă©s a zenei tĂ©mák összeállĂ­tásánál akkor mĂ©g nem merĂĽlt fel a film elejĂ©n hallhatĂł 20th Century Fox Fanfare szerepeltetĂ©se, amit a rajongĂłk mindig is a filmzene saját rĂ©szĂ©nek tekintettek. Ez igen Ă©rdekes momentum, hiszen ezt nemcsak a nyugati, de a magyar fanatikusok is hasonlĂłkĂ©ppen gondolták. Erre sajnos mĂ©g jĂł nĂ©hány Ă©vig várniuk kellett, de a kiadĂłk vĂ©gĂĽl is engedtek. A lemez nemcsak hangzĂł anyagával, de a design-jával is figyelemfelkeltĹ‘ volt a maga idejĂ©ben. A borĂ­tĂł elejĂ©n nem volt kĂ©p, csak a hatalmas logo, a hátsĂł borĂ­tĂłn pedig Darth Vader sisakja uralta a galaxis csillagtengerĂ©t.

John Williams Lucas instrukcióival szinkronban kezdettől fogva törekedett az egyes karakterekre jellemző motívumok kidolgozására. A korabeli albumon hallhatunk négy kísérletet: Luke Skywalker, Leia hercegnő, Ben Kenobi és Darth Vader. Az első kettő tökéletesen sikerült, hiszen a kettős naplementét figyelő fiatal Skywalker egy valóságos életérzést teremtett, míg Leia Organa filmbeli megjelenését kísérő lágy fuvola- és hárfa dallamok szintén meghatározóak lettek. Ben Kenobi és Darth Vader "zenéje" még nagyon kiforratlan volt, de ez utóbbinak csak a következő részig kellett várnia, hogy a fenyegető alakját dinamikusan megjelenítő mű bevonuljon a hallhatatlan filmzenék közé.

Hozzászólások




  party hírek, információk
Hiba a kérésben
MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '='