John Williams már a Cápa idegborzolĂł minimalista fĹ‘tĂ©májával bebizonyĂtotta, hogy a rettegĂ©shez kevĂ©s pusztán a vĂ©res látvány, ha azt nem kĂsĂ©ri hatásos score. Spielberggel közös munkásságát olyan filmek fĂ©mjeleztĂ©k a továbbiakban, mint az "Indiana Jones"-trilĂłgia, az "E.T.", a "Harmadik tĂpusĂş találkozások", a "Schindler listája", a "Jurassic Park" Ă©s az "A.I. - MestersĂ©ges intelligencia". De nevĂ©hez fűzĹ‘dik a "Superman" halhatatlan zenĂ©je, valamint a filmzenetörtĂ©nelem legismertebb darabja, a "Star Wars" score-ja is.
Forrás: BĂrĂł Zsolt, Barta Zoltán Az elmĂşlt 30 Ă©vben mintegy 80 film zenĂ©jĂ©t szerezte, 42 alkalommal jelöltĂ©k Oscar-dĂjra, Ă©s 5 alkalommal meg is kapta a jelentĹ‘s elismerĂ©st. Emellett 17 Grammy, valamint számos arany Ă©s platinalemez tulajdonosa. ZeneszerzĹ‘kĂ©nt Ĺ‘ jegyzi az 1984-es, az 1988-as Ă©s az 1996-os nyári olimpiák hivatalos indulĂłját. 1980 Ă©s 1993 között a Bostoni Filharmonikusok karmestere volt, Ă©s több alkalommal vezĂ©nyelte az Oscar-dĂj átadás ceremĂłniáját. Munkásságát egyĂ©b zenekari művek is fĂ©mjelzik: szimfĂłnia, több fuvola-, hegedű-, csellĂł-, kĂĽrt-, tuba-, Ă©s fagott versenyek, többek között a világhĂrű csellista, Yo-Yo-Ma társaságában. Az elmĂşlt Ă©vtizedekben olyan társulatoknál volt vendĂ©gkarmester, mint a londoni, vagy a Los Angeles-i szimfonikusok. 2000-ben a National Association of Theater Owners a "Maestro of the Year" cĂmet adományozta John Williamsnek, Ă©s mindezeken kĂvĂĽl hazájában 14 állam egyetemĂ©n avatták dĂszdoktorrá. A zeneszerzĹ‘ Long Islanden szĂĽletett egy szĂnĂ©szházaspár gyermekekĂ©nt, Ă©s Los Angelesben tanult zenĂ©t. 1951-ben három Ă©vig a lĂ©gierĹ‘nĂ©l szolgált, majd leszerelve New Yorkba utazott, ahol a Juliard zeneiskolában fejlesztette tovább tudását zongora szakon. Hogy megĂ©lhetĂ©sĂ©t biztosĂtsa, ezalatt session-zenĂ©szkĂ©nt Ă©s bárzongoristakĂ©nt egyaránt dolgozott. Hamarosan visszament Los Angelesbe, ahol zongoristakĂ©nt ismert zeneszerzĹ‘k (többek közt: Jerry Goldsmith, Elmer Bernstein) mellett dolgozott filmzenĂ©ken. A '60-as Ă©vekben tv-sorozatok ("Wagon Train", "Gilligan's Island", "Bachelor Father") muzsikáinak komponálása során fejlesztette tovább stĂlusát, akkoriban mĂ©g Johnny Williams nĂ©ven. Munkásságát a szakma már ekkor elismerte, hiszen ezen munkáiĂ©rt kĂ©t Emmy-dĂjat is kapott. "Amikor valaki fiatal, mĂ©g elĂ©g nehĂ©z megmondani rĂłla, merre fog vezetni az Ă©lete. Amit annak idejĂ©n Ă©n ismĂ©teltem magamnak, az az volt, hogy nem nagyon lehet nagyobb jutalom számomra annál, mint a zenei pályán valĂł elindulás, Ă©s nem számĂt, mennyi áldozatot kell hozni Ă©rte. Azt hiszem, a cĂ©lom elĂ©rtem, Ăgy elmondhatom: szerencsĂ©s ember vagyok"- nyilatkozta Williams.
ElsĹ‘ Oscar-dĂját 1971-ben a "Hegedűs a háztetĹ‘n" ("Fiddler on the Roof") adaptálásáért nyerte, Ă©s innentĹ‘l kezdĹ‘dött a karrierje is. 1974-ben találkozott Steven Spielberggel Ă©s ekkor indul közös sikersztorijuk a "Sugarlandi hajtĂłvadászat"-tal ("The Sugarland Express"). KettejĂĽk második közös munkája a Cápa ("Jaws"), amely hatalmas kasszasiker lett, Ă©s emellett John Williams számára meghozta a második Oscar-dĂjat is. Ugyanakkor az egyik legnagyobb sikere mĂ©g csak ezután következett. Ugyanis soha azelĹ‘tt nem szĂĽletett mĂ©g olyan hatásos kĂsĂ©rĹ‘zene a filmtörtĂ©nelemben, mint a Star Wars megkomponált dallama. 1977 Ăłta John Williams-et a soundtrack-albumok "királyakĂ©nt" szokás emlegetni, Ă©s a trĂłnt a Star Wars dupla kiadásával foglalhatta el.
A koromfekete borĂtĂłjĂş, hetvenpercesnĂ©l valamivel hosszabb kiadás világszerte a mai napig is az egyik legnagyobb kincse a rajongĂłknak. Akkoriban a lemez megjelenĂ©se nagyon szokatlan volt. EgyrĂ©szt, mert dupla lemezen kiadni nagy merĂ©szsĂ©gnek számĂtott, másrĂ©szt, mert a film rendezĹ‘je saját maga ĂĽlt a produceri szĂ©kbe. George Lucas zseniálisan ismerte fel azt, hogy a kĂsĂ©rĹ‘zenĂ©nek mekkora szerepe lehet a film cselekmĂ©nyĂ©nek meghatározásában. Igaz a Star Wars mĂ©g nem tartalmazott a nnyi karakterre bontott motĂvumot, amennyit pĂ©ldául a következĹ‘ rĂ©sz, Ă©s a zenei tĂ©mák összeállĂtásánál akkor mĂ©g nem merĂĽlt fel a film elejĂ©n hallhatĂł 20th Century Fox Fanfare szerepeltetĂ©se, amit a rajongĂłk mindig is a filmzene saját rĂ©szĂ©nek tekintettek. Ez igen Ă©rdekes momentum, hiszen ezt nemcsak a nyugati, de a magyar fanatikusok is hasonlĂłkĂ©ppen gondolták. Erre sajnos mĂ©g jĂł nĂ©hány Ă©vig várniuk kellett, de a kiadĂłk vĂ©gĂĽl is engedtek. A lemez nemcsak hangzĂł anyagával, de a design-jával is figyelemfelkeltĹ‘ volt a maga idejĂ©ben. A borĂtĂł elejĂ©n nem volt kĂ©p, csak a hatalmas logo, a hátsĂł borĂtĂłn pedig Darth Vader sisakja uralta a galaxis csillagtengerĂ©t. John Williams Lucas instrukciĂłival szinkronban kezdettĹ‘l fogva törekedett az egyes karakterekre jellemzĹ‘ motĂvumok kidolgozására. A korabeli albumon hallhatunk nĂ©gy kĂsĂ©rletet: Luke Skywalker, Leia hercegnĹ‘, Ben Kenobi Ă©s Darth Vader. Az elsĹ‘ kettĹ‘ tökĂ©letesen sikerĂĽlt, hiszen a kettĹ‘s naplementĂ©t figyelĹ‘ fiatal Skywalker egy valĂłságos Ă©letĂ©rzĂ©st teremtett, mĂg Leia Organa filmbeli megjelenĂ©sĂ©t kĂsĂ©rĹ‘ lágy fuvola- Ă©s hárfa dallamok szintĂ©n meghatározĂłak lettek. Ben Kenobi Ă©s Darth Vader "zenĂ©je" mĂ©g nagyon kiforratlan volt, de ez utĂłbbinak csak a következĹ‘ rĂ©szig kellett várnia, hogy a fenyegetĹ‘ alakját dinamikusan megjelenĂtĹ‘ mű bevonuljon a hallhatatlan filmzenĂ©k közĂ©.
|