MÃg Pálffy György Taxidermiájában az elsÅ‘ történet a kognitÃvan motivált testé, Pasolini a Saloban már az ösztönös túlélést definiálja. Az ösztön nem más, mint a viselkedés genetikailag programozott indÃtéka. Kényszer, Érdek, Ösztönélet. Pasolini: Salo, avagy Szodoma 120 napja A Salo, avagy Szodoma 120 napja egyszerre jelenti a nácizmus gyilkoló és túlélÅ‘ ösztönét, az elferdÃtett nemi vágyak szükséges kielégÃtését. Pasolini filmje bebizonyÃtja: az ösztönök, amelyek állandó erÅ‘ként hatnak, folytonosan fennállnak, ezért nem lehet könnyen menekülni elÅ‘lük. A filmben fÅ‘ként a Freud -féle agressziós ösztön jelenik meg, amelynek alapja, hogy az ember alapvetÅ‘en rossz. A helyszÃn: az észak-olaszországi Salò, a Garda-tó partján, a fasiszta megszállás idején. A Hatalmat szimbolizáló négy úr fegyveresek segÃtségével fiatal fiúkat és lányokat ejt foglyul. A legszebbeket kiválogatják, és egy kastélyba vonulnak velük. Itt szigorú rendszabályok szerint tartják fogva Å‘ket. Az Orgiák termében mindennap idÅ‘s prostituáltak különleges perverzitásokról szóló történetekkel szÃtják fel a négy hatalmasság szexuális vágyait, melyeket Å‘k aztán a fiatalokon vezetnek le. A mániák után az emberi ürülék, majd a vér lesz a történetek központi témája, végül a sokkoló fináléban a négy úr testÅ‘reik segÃtségével, a kastély zárt udvarán, válogatott kegyetlenséggel kivégzi a foglyokat. Pasolini Dante Isteni szÃnjáték cÃmű művének szerkezete nyomán a Salòt körökre osztotta: A Pokol tornáca, A mániák köre, A szar köre, A vér köre. Mindegyik egyre mélyebbre viszi a nézÅ‘t az embertelenség poklába, és ezt az alászállást szimbolizálják a körökben látható egyre bizarrabb házassági ceremóniák, melyek egyben annak bizonyÃtékai is, hogy a polgári társadalmat képviselÅ‘ urak saját intézményrendszereiket sem tekintik szentnek.
Pálfi György: Taxidermia Pálfi generációkat átÃvelÅ‘ családtörténete arra bizonyÃték, hogy az ösztönt mindenképpen ki kell elégÃteni, hogy energiája levezetÅ‘djék. A film elsÅ‘ története a kognitÃvan motivált testé, úgy ahogy ez az intuÃciókon alapuló testtudat végigfut az egész filmen is. A fáskamra magányában az ösztönös önkielégÃtés, pár évtizeddel késÅ‘bb pedig a megfékezhetetlen zabálás, (és Ãgy a test kitágÃtása, határainak próbálgatása), majd az unoka önpreparálási akciója a tudattalan tudatosság komor mindenhatóságát tükrözi. Verhoeven: Elemi ösztön 1. vs. 2. Freud szerint a lelket a külvilág felÅ‘l és a belsÅ‘ világból érhetik ingerek. Verhoeven a belsÅ‘bÅ‘l merÃt, azon belül is a nemi ingeréhségbÅ‘l. A san fransisco-i night club tulajdonosát, Johnny Boz-t holtan találják az ágyában. Nick Curran nyomozó kapja meg az ügyet, aki ugyan ma már teljesen tiszta, de múltjában nagy szerepet kapott az alkohol és a kábÃtószer. Az elsÅ‘ számú gyanúsÃtott Catherine Tramell, a titokzatos és kihÃvó regényÃrónÅ‘, aki Boz szeretÅ‘je volt. Kiderül, hogy a gyilkosság pontos mása Catherine egyik könyvében leÃrt gyilkosságnak, Nick azonban nem tud ellenállni a nÅ‘ vonzerejének... Az elsÅ‘ rész kiemelkedÅ‘en magas érdeme, hogy Sharon Stone és Michael Douglas hÃres kettÅ‘se archetÃpust teremtett a filmes szexjelenetek sorában. A második rész azonban már nem tudja teljesÃteni a mércét. Michael Caton-Jones filmje az Elemi ösztön 2. az öregedÅ‘ Stone-nal és a nem túl meggyÅ‘zÅ‘ David Morrissey-vel csúfos bukás a nyers és obszcén, mégis teljesen elfogadottan ösztönös elsÅ‘ résszel szemben. Bunuel: Az öldöklÅ‘ angyal Bunuel Az öldöklÅ‘ angyalban a többnyire tudattalan, de annál erÅ‘sebb, életben maradás ösztönét állÃtja a középpontba. A ki nem mondott ingerek és ösztönök nem szűnnek meg létezni, tudattalan kÃnt okoznak a lelki szerkezetben, és arra törekszenek, hogy kifejezÅ‘djenek, hogy észrevetessék magukat a tudattal. A történet szerint a Nobile házaspár egy operaelÅ‘adás után vacsorát ad a barátainak. A vacsora utáni zenélés, beszélgetés közben egyre többen elálmosodnak, és bár hazamenetelrÅ‘l beszélnek, ott helyben elalszanak. Reggel döbbenten vitatják a történteket, ám az egyébként nyitott szalon küszöbét senki nem tudja átlépni. E megmagyarázhatatlan korlátozottság miatt a társaság egyre kétségbeesettebb és hisztérikusabb lesz. A legegyszerűbb vágyukat, miszerint kilépjenek a szobából nem tudják teljesÃteni, az addig magasan intellektuel és sznob társaság pedig idÅ‘vel leegyszerűsödik az élelem, nemi vágyak és az agresszió érzéseinek szintjére.
|