| | | Az István, a király legendájának nyomában | szerzõ: Plecskó Edina |
Kevés olyan korszakalkotó magyar művet rejt zeneirodalmunk, amely akkora hatással bÃrt volna az emberekre, mint az 1983-ban született István, a király. A darab, az akkori történelmi viszonyok keltette hatásával az emberekbÅ‘l közösséget kovácsoló alkotássá vált. E művet új köntösbe öltöztetve látványos show-elemekkel, drámai hús-vér szereplÅ‘kkel és modernitást tükrözÅ‘ koncepcióval élesztették újjá.
Szörényi Levente és Bródy János a hazai musicalirodalom elsÅ‘ magyar témájú rockoperájának megÃrásával elévülhetetlen értékeket hagytak maguk után. Az 1983-ban, a Királydombon tartott Å‘sbemutató lehetÅ‘séget adott alkotói kiteljesedésük realizálására, de ennél is magasabb hatásfokkal volt jelen a darabnak az akkori történelmi viszonyok közepette keltett hatása. A Kádár korszak jegyében eltelt '80-as évek ugyanis egyet jelentett az emberek életében nemzeti összetartozás-érzetük és identitástudatuk háttérbe szorÃtásával, Ãgy kivált nagy igény volt a történelmi múlt rituális felidézéseit szolgáló darabokra. Jelen esetben ehhez szolgált kitűnÅ‘ alapul a Boldizsár Miklós Ezredforduló cÃmű drámája alapján megÃrt István, a király, amely igazi, az egyes emberekbÅ‘l egységet képezÅ‘ darabbá fejlÅ‘dött. Ezt a hatást erÅ‘sÃtette az igencsak autentikus és nagyszerűen éneklÅ‘ szereplÅ‘gárda is. A pogány magyarok lázadását eljátszandó, a való életben is örök lázadó szellemiségű rockénekeseket nyert meg magának a mű: Ãgy például Vikidál Gyulát, Deák Bill Gyulát és Nagy Ferót. Mellettük többek között Varga Miklós, Berek Kati és Hűvösvölgyi Ildikó hangi kvalitásainak köszönhetÅ‘en vált nagy sikerré a darab. Az egyik legnagyobb érvényű magyar musical műfaji gazdagságával nem csak a magyar musicalirodalom fejlÅ‘déstörténetének, de az ismert körülmények következtében a magyar nép identitástudatának is adózott.
Az immáron negyedszázados múltra visszatekintÅ‘ István, a király Társulat-féle újradolgozásával többek között a Szegedi Szabadtéri Játékok szÃnpadán találkozhatunk. A Szörényi Levente és Bródy János nevével fémjelzett darabot övezÅ‘ legenda mindenképpen elÅ‘irányozza, hogy lehet-e létjogosultsága egy ekkora múlttal rendelkezÅ‘ mű újrafogalmazásának. Ezt megcáfolandó indult el a közszolgálati televÃzió szereplÅ‘válogató műsora, a darab rendezésére megnyert Szikora János pedig merész és meglehetÅ‘sen újszerű elemek szÃnrevitelével tette még erÅ‘teljesebbé a változást. A "21. századi" felfogásban megkomponált zeneműben a hagyomány a modernséggel ütközik: a szÃnpadon civil ruhák, szÃnes léggömbök és egyéb, teatralitást elÅ‘segÃtÅ‘ elemek erÅ‘sÃtik a rockopera kortárs valóságba kényszerÃtett voltát. Mert harmonikus egységrÅ‘l a cselekmény és kivitelezés tekintetében nem mindig beszélhetünk, jól példázza ezt a léggömbökkel tarkÃtott koronázási jelenet erÅ‘ltetettsége vagy akár Koppány szerepének átÃrása is. A kevesebb tehát tényleg több lehetett volna, ha az új rendezés nem szaladt volna bele a változtatások útvesztÅ‘jébe. Az énekesek mindazonáltal kitettek magukért: Feke Pál, Vadkerti Imre, Simon Boglárka és Tóth Attila is felejthetetlen élményt nyújtott, miként a korabeli dÃszletet megtervezÅ‘ stábnak is dicséret jár.
| Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|