| | | Degas-tól Picassóig a Szépművészetiben | szerzõ: Plecskó Edina |
A Szépművészeti Múzeum szokásához hÃven ismét nagyszabású kiállÃtással örvendezteti meg látogatóit: a 2010 januárjától április 25-ig megtekinthetÅ‘ Degas-tól Picassóig cÃmű tárlaton egy páratlan válogatást láthatunk a moszkvai Puskin Múzeum anyagából, többek között Corot, Degas, Monet, Renoir, Van Gogh, Cézanne és Picasso remekműveit felvonultatva.
A két teremben helyet kapó idÅ‘szaki kiállÃtás összesen ötvenöt művel reprezentálja a francia festészet egyik legdinamikusabb, a 19. század közepétÅ‘l a 20. század elejéig tartó idÅ‘szakát. Noha a kiállÃtás elsÅ‘ egységben még csak az impresszionizmus elÅ‘futáraival ismerkedhetünk meg, nem kisebb nagyságok művei láthatóak itt, mint a tájképfestészet mesterének, Camille Corot-nak A fürdÅ‘zÅ‘ Diánája, vagy a szintén a Barbizoni iskola tagjai közé tartozó Gustave Courbet VÃzimalom cÃmű képe. Haladva az idÅ‘ben és a tárlaton elérkezünk az 1890-es évekhez, amikor a látvány spontán rögzÃtését már konkrétan az impresszionizmus eszméjéhez köthetjük: itt vehetjük górcsÅ‘ alá Claude Monet egyik szemet gyönyörködtetÅ‘, Fehér VÃzililiomok cÃmű képét, amelyet látván bizton állÃthatjuk, nem volt hiábavaló a festÅ‘nek saját szabadtéri műtermét létrehoznia. Mellette Sisley, Pissarro, Manet, a szÃnházi világot elÅ‘szeretettel a vászonra varázsoló Forain, vagy művein - ahogy jelen esetben a Kertben cÃmű alkotáson is - a romantikus életérzést tökéletesen visszaadó Renoirtól láthatunk alkotásokat. Fák a parkban cÃmű képével Paul Cézanne már a posztimpresszionizmus jegyében alkotott, ezt az irányzatot képviseli a jelen esetben vázlataival feltűnÅ‘ Toulouse Lautrec is.
Második termével a kiállÃtás már a modernizmus elindÃtóinak ad teret, itt láthatjuk többek között Paul Gauguin Tahitin készült Táj pávákkal cÃmű művét, vagy Van Gogh különös hangulatú, de rendkÃvül nagy hatású Börtönudvar cÃmű alkotását. A szimbolizmus jegyében alkotó Carriére-t és Denist követÅ‘en Fauves festÅ‘k tűnnek fel, Ãgy Matisse Sarkantyúvirág cÃmű képe elÅ‘tt merenghetünk el azon, milyen aktÃv szerepet is játszhat a belsÅ‘ tér egy képzÅ‘művészeti alkotáson. BefejezÅ‘ egységeként a kiállÃtás avantgárd nagyságokkal, mint Picasso, vagy Rousseau kápráztat el: elÅ‘bbi A két akrobata, utóbbi pedig a Lóra támadó jaguár cÃmű képével engedi útjára a látogatót, méltó befejezéseként szolgálva tárlatnak.
A kiállÃtás hat évtizedet felölelÅ‘ tematikájából valóban a legjelentÅ‘sebb alkotások kerültek bemutatásra, tökéletes képet festve a francia művészet lenyűgözÅ‘ dinamizmusáról, egyúttal tisztelegve a műgyűjtÅ‘k elÅ‘tt is. A kiállÃtott remekművek zöme ugyanis két vagyonos moszkvai textil gyáros, Ivan Morozov és Szergej Scsukin kollekciójából származik, akik műkereskedÅ‘ társaikkal együtt meghatározó szerepet játszottak a művészet megújulási folyamatában, hiszen megélhetést és elismerést biztosÃtottak a közvélemény által olykor meg nem értett alkotóknak. Nekik hála, a következÅ‘ generációk is részesülhettek a fent emlÃtett alkotások élvezetében, ahogyan most Budapesten is alkalom nyÃlik az impresszionizmus és azt korban övezÅ‘ nagy mesterek műveinek megcsodálására.
| Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|