kezdőlap
az újság
rendezvények
képgaléria
kapcsolat




2009.szept.24. 22:00
Trabant party
Go Trabi, go! autentikus német buli, avagy igazi NDK hangulat a Tűzraktérben.

 
       Ez a Nirvana nem az a nirvána
szerző: Márton Balázs
A buddhizmus szerint a nirvána állapota a mindenfĂ©le kĂ­nzĂł állapotoktĂłl, vágyaktĂłl Ă©s Ă©rzelmektĹ‘l valĂł mentessĂ©g, ahol bĂ©kĂ©ben Ă©lĂĽnk a világgal. Legalábbis a WikipĂ©dia valami ilyesmit mond. A Nirvana zenĂ©je pedig baromira nem.

A névválasztás inkább csak valami ironikus kiszólásnak tűnik, mert az együttes dalairól általában minden, csak a fentiekhez hasonló dolgok nem jutnak az eszünkbe. Fájdalmasan tépett húrok, zaklatott, erőszakos riffek, torzított hangok jellemzik Kurt Cobain és Krist Novoselic gitármunkáját, melyet Dave Grohl kemény és pörgős dobjátéka kísér. Mindehhez pedig ott van Cobain időnként szinte végletekig erőltetett hangja, melyet érezhetően mindenféle egészségtelen szerek képeztek jellegzetesen reszelősre, és melyen üvöltve vágja az ember arcába nyomasztó vagy legalábbis ambivalens érzésekkel töltött szövegeit.

Természetesen a Nirvana zenéjéről sem lehet egységes, változatlan tömbként beszélni. Egyrészt ott vannak a lassabb, nyugodtabb számok, mint pl. az About a Girl, vagy a felszabadult(nak tűnő?) On a Plain. Viszont ezekben is mintha lenne valami nyugtalanító. Talán azok a dalok, ahol a Nirvana leginkább eléri a nirvánát, a Nevermind Something in the Way-je és az In Utero Dumbja (előbbi épp a zenekar legszétesettebb, legzaklatottabb száma, az albumot záró Endless, Nameless előtt). Kétlem azonban, hogy bárkit is a lelki béke öntene el az együttes egy albumának meghallgatása után.

Másrészt természetesen a Nirvana is változott az idővel. Már 1991-es debütáló lemezükre, a Bleachre is jellemző a belső feszültség, a dalok többsége azonban masszívan döngöli a képünkbe a néha már-már teljesen szerkesztetlenül, meder nélkül hömpölygő riffeket. A szöveg is ehhez illő: gyakran mantraszerűen ismétlődő sorok-félsorok, melyeket Cobain a világba ordít (a School például gyakorlatilag négy darab sorból áll). Az egészet azonban épp ez a nyersség teszi őszintévé, és elemi erővel döngöl minket a földbe.


 A következĹ‘ album, az 1992-es Nevermind már „behĂłdol” a szerkesztĂ©s kötelezĹ‘ kellĂ©keinek, a mindenfĂ©le Ă­veknek, jĂłl adagolt váltásoknak, nyugodt Ă©s zaklatott rĂ©szek cserĂ©lĹ‘dĂ©sĂ©nek. Ezzel fogyaszthatĂłbbá tette a punk rock, a heavy metal Ă©s a '80-as Ă©vek alternatĂ­v zenĂ©jĂ©nek (leginkább talán a Pixies-Ă©bĹ‘l) elemeibĹ‘l Ă©pĂ­tkezĹ‘ grunge-t. SĹ‘t, sokkal többet is elĂ©rt: a mainstreambe emelte az addig alternatĂ­vnak számĂ­tĂł stĂ­lust, ezzel magát a rockzenĂ©t is megĂşjĂ­tva. A grunge Ă­gy tömegek számára jelenthetett valami elĹ‘zmĂ©ny nĂ©lkĂĽli, forradalmi változást, Ă©s tĂ©máival egy egĂ©sz elbizonytalanodĂł generáciĂł számára adhatott hangot, amelynek (a hidegháborĂş vĂ©gĂ©vel) se nagy háborĂşja, se gazdasági válsága nem maradt, csak valami bizonytalan lĂ©gĂĽres tĂ©r.
Ebben pedig szinte az egyetlen biztos pontot az MTV jelentette. Márpedig Beavis Ă©s Butthead azt mondta, hogy „a Nivarna [nem elĂ­rás!] kĂşl, höhöhö, höhö, höhö”.


És a Nirvana kúl is lett.
De önmagában nyilvánvalóan nem (vagy legalábbis nem csak) a két vihogó ízlésrendőr (akármennyit tudok én is röhögni rajtuk, a videóklipnézős részek bizony erről szóltak) és a dalaikat rongyosra játszó zenetévé miatt. Népszerűségükben az is közrejátszhatott, hogy a számaik pont olyasmit ragadtak meg a világból pl. a hidegháborúban frissen „győztes” kapitalizmus és materializmus elvetésével (lásd a Nevermind borítóját), a dicsőséges demokrácia helyett az anarchia propagálásával, amivel lázadást tudtak kifejezni – még épp sokaknak emészthető formában. A zene és a szöveg pedig még mindig megtartotta azt a belső feszültséget, ami talán a leginkább hasonlít arra, milyen érzés fiatalnak lenni.

Az albumról a Bleach-re leginkább talán az Endless, Nameless és a Stay Away, esetleg még a Territorial Pissings emlékeztet (bár megkockáztatom, hogy előbbi még oda is túl szétesett lenne). A dalok többsége viszont a dinamikával játszva teremt feszültséget – a Lithiumban erre a szöveg váltásai is rájátszanak, míg a Pollyban a finom akusztikus gitár és az iszonyatos történetet ábrázoló szöveg ad kontrasztot.
A technika egyik legtökĂ©letesebb pĂ©ldája azonban az album nyitĂłszáma, a Smells Like Teen Spirit. A dal a legismertebb szám lett az albumrĂłl, de a zenekarnak, sĹ‘t, az egĂ©sz „X-generáciĂłnak” is jelkĂ©pĂ©vĂ© vált  – nem elsĹ‘sorban a fenti okbĂłl. Itt ugyanis Cobain nem csak a saját nevĂ©ben szĂłlal meg: az egyĂ©bkĂ©nt a Nirvánánál egyáltalán nem jellemzĹ‘ többes szám elsĹ‘ szemĂ©ly mögött ott ĂĽvölt az egĂ©sz nemzedĂ©ke, „a kis csoportjuk”, erre pedig a cĂ­m mellett a klip is ráerĹ‘sĂ­t. A dal valĂłságos himnusz lett, az albumot vittĂ©k, mint a cukrot, a kritikusok pedig imádták.
Cobain speciel utálta.
De miért pont ő lett volna bármivel is megelégedve?
A zenekar csapdába került: hogy harcoljanak a fő vonal ellen, ha ők lettek azok? A helyzeten az In Utero se sokat változtatott: hiába nyilatkozta Cobain, hogy a Nevermind „túlszerkesztett” volt, a harmadik albumuk is inkább arra hasonlít, mint a Bleachre.


A Rape Me-ből áradó kiszolgáltatottság talán, a Serve the Servants („Teenage angst has paid off well/Now I'm bored and old”) pedig elég egyértelműen a körülöttük kialakult hisztériára reagál. Cobain soha nem tudott megbarátkozni azzal a szereppel, amit a Smells Like Teen Spirittel magára vállalt, és a sikerrel, amit nem akart. Az életmódja se tudta olyan gyorsan felőrölni, mint belső békétlensége, amiből nem talált kiutat.

Mikor a nirvána szakszerű definĂ­ciĂłja felĹ‘l Ă©rdeklĹ‘dtem, egy buddhista ismerĹ‘söm azt Ă­rta, az egĂ©sz arrĂłl szĂłl, hogy megszabaduljunk a tetteink hatásátĂłl, mely csak szenvedĂ©st okoz, Ă©s ami a lĂ©t körforgásához bilincsel minket. Ironikus mĂłdon a Nirvana kitörölhetetlen nyomot hagyott: hiába  forrt egybe a zenekar Ă©s a grunge annyira Cobain szemĂ©lyisĂ©gĂ©vel, hogy öngyilkossága a zenekart, sĹ‘t, a stĂ­lus nĂ©pszerűsĂ©gĂ©t is magával rántotta, addigra már megmásĂ­thatatlanul megváltoztatta a rockzene törtĂ©netĂ©t, Ă©s valĂłságos mĂ­toszt teremtett. Ez pedig máig visszaköszön lázadĂł kedvű tizenĂ©vesek pĂłlĂłin vagy a tribute bandák, számok során (lásd a Tankcsapda Egyszerű Dalát).
A nirvána szó szerint ellobbanást jelent, mint mikor elfújunk egy gyertyát – ehhez képest a Nirvana egy atomcsapással ért fel. Az óriási hatás azonban Cobain számára valóban csak szenvedést szült.
Ki tudja, talán a következő életben sikerül megtalálnia a maga nirvánáját.
Hozzászólások




  party hírek, információk
Hiba a kérésben
MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '='