| | | Télapó 3D-ben | szerzõ: Szántó Sz. Erika |
Az embernek (no meg az állatok nagy részének) nem azért van két szeme, mert a természet tartalékokat képez, hanem azért, hogy lehetővé váljon a térbeli, három dimenziós látás. Ezt a képességünket használja ki a Hógolyó Haditerv 3D-s animáció is.
A Hógolyó Haditerv, avagy ki legyen a Télapó? egy magányos HóemberrÅ‘l szól, akit a csoda a Mikulás falujába röpÃt, hogy féltékenységbÅ‘l megleckéztesse a Karácsony táján igen nagy népszerűségnek örvendÅ‘ Télapót. A 3D mozinak köszönhetÅ‘en pedig mi is benne lehetünk a történetben: kisvasúton utazva, egerek társaságában közelÃtjük meg a Télapót, majd a hóesés tűnik annyira valóságosnak, hogy a szemüveget levéve csak elÅ‘re nyúlkáló, levegÅ‘t markoló kezeket látunk. Nem sokkal késÅ‘bb egy hÅ‘sies, de vidám karácsonyi sarki csata, a "Hógolyó haditerv" veszi kezdetét, ahol bevetik a tejcsokit spriccelÅ‘ pisztolyokat, az óriás Igloo robot-lépegetÅ‘ket és a Télapó által vezérelt 50 méter magas játék DiótörÅ‘t. Az önmagában butácska, igen egyszerű történet az IMAX vászon segÃtségével már feledhetetlen élménnyé válik. Lássuk hát, mi rejlik mögötte.
MÃg a hagyományos fényképezési eljárásoknál a fényképezÅ‘gépnek vagy kamerának csak egyetlen objektÃve, "szeme" van, Ãgy a rögzÃtett kép sem hordozhat információt a tárgyak egymáshoz viszonyÃtott helyzetérÅ‘l. Ha azonban egy megfelelÅ‘en kialakÃtott, két objektÃvvel felszerelt kamerát használunk, azonnal megvan a két szemszög, s a két, különbözÅ‘ szögben fényképezett képbÅ‘l visszaállÃtható a 3D-s valóság. A moziban ez természetesen egy kicsit másabb, hiszen vászonra vetÃtenek, amit egyszerre többen néznek, és ráadásul ugyanazon a vásznon kell megjelennie a jobb és a bal szemnek szánt képnek is. Persze az Hógolyó haditerv is azt jelzi, hogy a 3D-s mozi nem jelent megoldhatatlan feladatot. AlapvetÅ‘en két eljárás alakult ki. Az egyik a szÃnszűrésen, a másik a polárszűrésen alapszik.
SzÃnszűrés esetén a két szemnek megfelelÅ‘ két képet különbözÅ‘ szÃnárnyalatban veszik fel. Leggyakrabban az egyik szem képét zöld árnyalatban, a másik szemét piros árnyalatban. A két képet ezután egymásra másolják s egyszerre vetÃtik ki. A nézÅ‘ a moziban kap egy szemüveget (ez az a hagyományos kék-piros papÃrszemüveg), amelyiken az egyik lencse a zöld szÃnt szűri ki, a másik pedig a pirosat. Az eljárás hátránya, hogy a szÃnszűrés miatt bizonyos szÃnek eltűnnek. Ezzel a módszerrel készült például a Magyarországon is bemutatott Freddy halála: az utolsó rémálom cÃmű film utolsó 20 perce is.
Ezzel ellentétben a polártechnikás 3D-s moziban a filmszalagon egymás alatt vannak a jobb és a bal szemnek szánt, összetartozó képek. A vetÃtÅ‘gép objektÃve elé pedig egy kis dobozkát szerelnek. A dobozkának két ablaka van, két, eltérÅ‘ sÃkban polározó polárszűrÅ‘. A vetÃtés során egyszerre vetÃtik ki mind a két szem képét, ám a dobozka felépÃtése olyan, hogy az egyik szem képe az egyik szűrÅ‘n, a másik szem képe a másik szűrÅ‘n keresztül jut a vászonra, majd onnan visszaverÅ‘dve a nézÅ‘höz. A nézÅ‘k most is szemüveget kapnak (ez már egy masszÃvabb, vastag fekete keretes szemüveg), ám a lencsék ezúttal nem szÃnszűrÅ‘k, hanem polárszűrÅ‘k, mégpedig olyanok, hogy egy szembe csak egy kép jut - pont az, amelyik annak a szemnek megfelelÅ‘ szögbÅ‘l készült. A technika elÅ‘nye, hogy nem vész el szÃn, hátránya, hogy a szűrések miatt csökken a fényerÅ‘.
A megjelenÃtésrÅ‘l pedig, hogy valóságosnak tűnjön a hóesés, vagy hogy egy felénk dÅ‘lÅ‘ „meselétrától” megijedjünk, a REAL D rendszer gondoskodik, amivel valóban döbbenetes térbeli látvány állÃtható elÅ‘.
|
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: Mikulást, rendelésre! Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|