NO LOGO
szerző: Várnagy Emma
Mindkét könyv címe, amiről írok, magáért beszél. NO LOGO. Reklám, Te mosolygó hulla.

Az igéző címoldalakra vetett pillantások után lehet már fölöslegessé is vált további pár sorom elolvasása, de azok kedvéért, akik fogyasztói társadalmunk mókuskerekéből kiszabadulva nem tehetik meg, hogy az ellenük beszélő 459+181 oldalt elolvassák, mégis összefoglalom Naomi Klein és Oliviero Toscani gondolatait..


Lehet Toscani neve nem mond önöknek semmit, de a United Colors of Benetton-t csak ismerik! Nos Toscani a Benetton kampányok művészeti vezetője és reklámfotósa és a 4x3 méteres meztelen fenekes H.I.V. positive-es óriásplakátok szellemi atyja.  A Benetton kirakata előtt elhaladva (ajánlom a Mammut II.t) mindig is sokszínű plakátokat láthattunk. Egyszer egy újságban olvastam egy Afrikát segítő csoport munkásságáról és szemet szúrt a Benettonra alapozott microtőke fogalma. Ez valami olyasmit jelent, hogy emberünk jövedelemigazolás és minden feltétel nélkül vehet fel x összegnyi hitelt, a törlesztésben pedig európai és amerikai fejes cégek segítenek, pl. a Benetton, modelleket, helyszíneket és egyéb munkaerőt keres. Sajnos a plakátok egyre kevésbé szólnak direkten a rasszizmus stb. ellen, de azt még mindig elmondhatjuk róluk, hogy reklámjaiknak nem csak az áru bemutatása a céljuk…
A Reklám, te mosolygó hullában persze nem csak Oliviero Toscani Benettonos munkásságáról olvashatunk, hanem arról is hogyan jutott el odáig, Claudia Schifferen, Calvin Kleinon és Issey Miyaken keresztül…

Naomi Klein márkákról, multikról és monstrumokról ír. Leleplezi a Nike a Shell és a McDonald’s titkait,
NO SPACE
NO CHOICE
NO JOBS és
NO LOGO c. fejezeteiben a reklám apró fogásaitól és technikai trükkjeitől kezdve a világméretű hazugságokon át csomagolt világunk cafatokra szedéséig mutat részleteket a kulisszák mögül. Újságíró és közgazdászként Klein azokat a tapasztalatait írja meg, amiknek utánajárt, az igazság kidoboltatásával és közhírrététetésével hívja fel az emberek figyelmét a média gonoszságára. Toscani ezzel szemben belülről reformál.

De mindegy is, honnan közelítik meg, a végeredményben egyetértenek:

a reklám:

„MÉRHETETLEN ÖSSZEGEK ELHERDÁLÁSA
A TÁRSADALMI HASZNOSSÁG TELJES HIÁNYA
HAZUDOZÁS
MERÉNYLET AZ ÉRTELEM ELLEN
MERÉNYLET A TÁRSADALOM BÉKÉJE ELLEN
MERÉNYLET A KREATIVITÁS ELLEN
FOSZTOGATÁS“

Tehát amit MI tehetünk, gondoljuk meg, milyen reklámszatyorral mászkálunk az utcán, tegyük fel magunknak a kérdést: „Miért fizetek én a reklámszatyorért?“ és ha kezdôdik a reklám, menjünk ki pisilni!