Ki ne ismerné a régi aforizmát...?! Tempora mutantur et nos mutamur in illis... (az idők változnak és mi is változunk velük). Ez tulajdonképpen a mottója is lehetne az Öt év múlva című előadásnak. A rendezővel, Tompa Ádámmal beszélgettem a Spidronműhely, Lorca imént említett darabjának kapcsán.
Miként állt össze a Spidronműhely?
2006-ban Wéber Péter rendezésében csináltunk egy monodrámát a Merlinben, akkor választottuk a nevet. A csapat maga viszont több baráti körből alakult ki 2007-ben, Sartre A legyek című drámájának próbafolyamata kapcsán, ami Kívülállók címmel került színre. Ez volt az első rendezésem, majd a Don Juan és az Öt év múlva című előadások alkalmával merült fel az igény, hogy komolyabbá váljon a társulati létünk. Ám független színházként elindulni, fennmaradni nehéz, a dolog metódusához hozzátartozik, hogy hosszú, bizonyítással teli évek telnek el, míg végül "normális" pénzt kap egy társulat, jelenleg mi is projektpályázatokból tartjuk fenn magunkat.
El szabad mondanod, hogy miket terveztek még erre az évadra, vagy ez műhelytitok?
Elmondom, mert ez legalább a társulatot is kötelezi, hogy tartsuk magunkat a terveinkhez… Az első bemutatónk sikeresen lezajlott (Öt év múlva), a másodikat február közepére tervezzük, Triana: Gyilkosok éjszakáját rendezi Réthelyi András. Ezután Heller: A 22-es csapdájának lesz egyfajta színre vitt adaptációja (rendező Tompa Ádám - sk.), majd április végén jön a harmadik bemutató Shakespeare Viharjából, melyet szintén Réthelyi András fog rendezni.
Hogyan néz ki a munkafolyamat nálatok?
Körülbelül úgy, mint minden más társulatnál. Az előkészítő fázissal indul a munka, amikor a rendező rögzíti a vízióit, kitalálja a szereposztást, véglegesíti a szöveget, színpadi helyzeteket talál ki a szöveghez és különféle helyzetgyakorlatokat a darab karaktereihez. Majd a színészei elé tárja az egészet és elindul egy párbeszéd, amit azért a rendező moderál. Neki persze úgy kell vezetnie a folyamatot, hogy közben ő is képes maradjon az improvizációra, ne kőbe vésett gondolatokhoz ragaszkodjon. Természetesen ezt a fázist még megelőzi a díszlet- és jelmeztervezői diskurzus a rendezői elképzelésekről, itt elkészül a tervek nagy része. Aztán elkezdődik a konkrétabb, már színpadon zajló munka és fokozatosan kialakul minden.