címlap    party    magunkról    szellemi támogatóink    kapcsolat     
Heti téma: a mese 
Heti téma: a mese 


 
       Szuggesztív erotika
      Meztelenség a filmművészet hajnalán
szerző: Szántó Sz. Erika
A szecessziós festészet bujaságát, hamar túlszárnyalta a film: olyannyira, hogy már Kertész Mihály 1918-as némafilmjének gyönyörű színésznője is emberi vért iszik, és perverz szexuális fantáziái vannak.

A szecessziós festészet kedvelt témája volt a testiség és a gyönyör ábrázolása. Gustav Klimt, Egon Schiele, Oskar Kokoschka pornográfiába hajló, erotikus képei annak ellenére jelentős szemléletbeli váltást jelentettek, hogy a képzőművészeteknek évezredek óta kedvelt témájuk volt a meztelen emberi test ábrázolása. Az örömforrásul szolgáló nemi aktus ábrázolásának hatására a 19. század végén a női test az utcán is megjelent: a nagyvárosi hirdetőoszlopokat ellepték a plakátok, amelyeken fiatal szépségek képeivel próbálták a legkülönfélébb termékeket eladni. Ugyanakkor a fényképezés és a még szárnyát igencsak próbálgató film is tobzódott az erotikus élvezetekben. Meztelen női test az 1896-ban készített Le Bain (Fürdés) című francia filmben tűnt fel először, mely után már senki sem vitatta, hogy a pornó nemcsak fogyasztási cikk, de ipari és társadalmi megjelenési forma is egyben.

Nőiség, szexualitás és hatalom

A filmes erotika egyszerre kommunikációs tér és reprezentációs eszköz lett előállítói és fogyasztói számára is. Georg Wilhelm PabstSchiele 1930-ig tartó némafilmes időszakának jellemzője például a szenvedő lélek mélységeinek érzékeny, kidolgozott társadalmi háttéren történő ábrázolása volt, kiemelten a nőiség, a szexualitás és a hatalom viszonyának szerepeltetésével. A pillanat érzékiségében lélegző, sodró, ám mindenfajta erkölcsi reflexiót nélkülöző nőiséget ábrázolja Pabst a Pandora szelencéjében (Die Büchse der Pandora, 1929) is, egy táncosnő tragédiába torkolló útjával. (Wedekind Lulu című drámájának filmes adaptációja). De a korszakban rendezi meg Kertész Mihály osztrák koprodukcióban Alraune (1918) című, a Frankenstein-témához hasonló filmjét is. A történet szerint egy őrült tudós - Ted Brinken - a mesterséges megtermékenyítéssel kísérletezve létrehoz egy mesterséges emberi lényt: egy felakasztott bűnöző és egy prostituált lányát. Alraune emberi vért iszik, és perverz szexuális fantáziái vannak. A mű jelentősége, hogy ekkoriban kezdődött meg a szex demokratizálódása, amely a 20. század elfojtással telt középső évtizedeit követően elvezethetett a szexualitásról folytatott modern diskurzus kialakulásához és az ezredvég szexuális szabadságához is.

Szodoma és Gomorra és a sci-fi
A szintén Kertész Mihály által jegyzett 1922-es Szodoma és Gomorra (Sodom und Gomorrha) tovább tágította a filmes szexualitás körét. Az erőteljesen cenzúrázott film bár eredetileg kétrészes lett volna, a film lázító politikai hatásától és szexuális nyíltságától tartva, csak egyben lehetett levetíteni. Hasonlóan formabontó Fritz Lang Metropolis című filmje is, mely nem csak tökéletes sci-fi, de a főszereplő robotnőjének férfiakat kábulatba ejtő erotikus táncával a legmerészebb alkotások közé is sorolandó.

A cikk eredetileg az nhir.hu-n jelent meg.


ESZKÖZÖK:   Nyomtatható verzió      




Szerkesztői levél >>
2010 legolvasottabb cikkei
2010-ben az olvasók a kultúra minden területéről kíváncsiak voltak írásainkra, élen járt ismét többek között a Arany János, Karinthy valamit a Bűn és Bűnhődés, amit előző írásomban már említettem. >>
Film >>
Basquiat – A graffiti királya
Jean-Michel Basquiat rövid élete igazi tündérmese... lehetne. A szegény ember csóró fia útra kel, hogy meghódítsa a világot, s elnyerje a fele királyságot. Csakhogy itt nincsen jó és gonosz, és nincsen hepiend. Ezt a sztorit az élet írta. >>
Színház >>
Merj nagyot ébredni!
Ott voltam, ahol ezrek tüntettek a médiatörvény ellen – és még a zene is jó volt! >>
Intézménykritika >>
(Ne) Füstölögjünk!
Összezsúfolódva állunk a villamosmegállóban. Szúrja a hideg az arcom, zsebemben még mélyebbre süllyesztem a kezem. Zuhog az eső, de szerencsére legalább a szél nem fúj. Próbálok >>
Könyv >>
Az utcaművészet enciklopédiája
Akik nem a graffiti oldalán állnak, valószínűleg nem tudnak előítéletek nélkül viszonyulni a street arthoz. Nicholas Ganz könyve hiánypótló a piacon, és nagy előnye, hogy nem ítélkezésre >>
Zene >>
MR2 Akusztik - Arccal a dalnak!
A Magyar Rádió nyolcas stúdiójában időről-időre koncertet rendeznek, hazai zenekarokkal és akusztikus hangszerekkel. Nagyon érdekes és különleges zenekarokkal lehet találkozni a műsorban. >>
Híres magyarok >>
"Nincs jogom, de odafújok!"
Aktuális témánk, a street art kapcsán, Vegazzal beszélgettem, aki már évek óta közel áll a graffiti világához. Honnan ismerhetitek? Többek között ő és társai változtatták a Flórián tér szürke beton aluljáróit és a Városháza tér tátongó fehér épületét egy igazi utcai kiállító teremmé, Vasarely stílusában. Többek között erről faggattam Vegazt: >>
Fotó >>
Buddhizmus képekben 2.
>>




Bookmark and Share
Pszeudo a facebookonRajongó leszek!

Copyrigth © 2008 pszeudo.hu. Készítette: Szántó Gyula





Szerkesztői levél
Film
Színház
Intézménykritika
Könyv
Zene
Híres magyarok
Fotó