kezdőlap
az újság
rendezvények
képgaléria
kapcsolat




2009.szept.24. 22:00
Trabant party
Go Trabi, go! autentikus német buli, avagy igazi NDK hangulat a Tűzraktérben.

 
       At (dream) land
      Maya Deren

Az avantgarde rendezĹ‘-táncos-koreográfus (Ă­rĂł-költĹ‘-fotográfus) legtöbb filmjĂ©ben maga játssza a „fĹ‘szerepet”. Filmjei fekete fehĂ©rek Ă©s nĂ©mák. KivĂ©telt kĂ©pez elsĹ‘ filmje, melyhez majd 10 Ă©vvel a forgatás után Maya akkori fĂ©rje, Teiji Ito Ă­rt zenĂ©t.

szerző: Várnagy Emma

Maya Deren (szül. Eleanora Derenkowsky) egy kijevi zsidó családban született az 1900-as évek elején. Apja pszichiáter, mely abban az időben eléggé szokatlan. Később a család, mint még sok zsidó ez idő tájt, Amerikába (New Yorkba) emigrált, ahol Maya egy cseh férfihoz, Alexander Hamidhoz ment feleségül. Mint a Maya Deren című életrajzi filmből kiderül, Hamiddal egy fényes lakásba költöztek, amelyet műteremként használtak. Hamid kezdetekben fotózta feleségét, majd Maya filmjeinek operatőre lett. De elég is ennyi az életrajzi adatokból, hiszen azért írok, hogy egy új művészt ismertessek meg az olvasókkal, egy nőművészt, egy feministát, egy korában első /és/ élenjáró táncost, egy bátor és alternatív embert.
 
Első filmje, a Meshes of the afternoon (1943) egy délutáni pihenést mutat be. A pihenés álomképei jelennek meg, megcsillogtatva azt, amit mind keresünk miután felébredtünk egy kusza álomból, a megfejtést, és mégsem értjük meg teljesen, hogy mit is álmodott elénk a képernyőre a művész. Nem kell megijedni, egy kedves napsütötte virágos folyosón üldöz a szende lány egy tükörképű alakot, a kulcsot keresi egy ajtóhoz, mely a saját szobájába vezet, álmodik három személyben és egyként (nem)ébred fel a fotelban. Ismerős? Mintha csak a tegnap álmodottak összevisszaságát látnánk. 15 percben, de a hangot nyugodtan levehetjük, lehet Mayának az első házasság nem jött össze, Teiji Itonak meg a zenét nem sikerült eltalálnia ehhez a filmhez


Deren második filmje, az At land (1944) szintĂ©n álomszerű. Itt nem a kuszaság az, ami elhiteti velĂĽnk, hogy álmodjuk a filmet a TV elĹ‘tt, hanem „törtĂ©net” folyása, mint ahogy mi álmodunk, a tengerbĹ‘l a fák ágai közĂ©, onnan a sakkozĂłk dzsungelĂ©be, majd a (figyeljĂ©k meg!!) fĂ©rfival az erdei Ăştra… Mint már emlĂ­tettem, a ’40es-50es Ă©vekben Maya művĂ©szete igen szokatlan volt, ezek a tĂ­pusĂş művĂ©szfilmek csak kĂ©sĹ‘bb (’70es Ă©vek) jelentek meg, pl. Andy Warhol műve, (Sleep) melyben nemes egyszerűsĂ©ggel felvette, ahogyan John Gino költĹ‘ hat Ăłrán keresztĂĽl alszik (ha már az álomnál tartunk), de csinált nyolc Ăłrás filmet az Empire State BuildingrĹ‘l is. SzĂłval ha már kiĂ©lveztĂ©k az álomszerű világot (rendezĹ‘i szempontbĂłl) Ă©rdemes egy-kĂ©t pillantást vetni a technikai megoldásokra is!!!



És aki látta a kisfilmeket, nézze meg a DVD-t is, majd utána tanulmányozza újra a helyszíneket és a szereplőket a rövidfilmekben, vagy álmodjon helyettük újakat. Házi feladat: találják meg John Cage-et!




KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:
  Gossip Girl
  Magyar meztelensĂ©g: Nagy Kriszta
  SzakadozĂł elme kĂ©pekben
Hozzászólások




  party hírek, információk
Hiba a kérésben
MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '='