| | | At (dream) land | Maya Deren
|
Az avantgarde rendezĹ‘-táncos-koreográfus (ĂrĂł-költĹ‘-fotográfus) legtöbb filmjĂ©ben maga játssza a „fĹ‘szerepet”. Filmjei fekete fehĂ©rek Ă©s nĂ©mák. KivĂ©telt kĂ©pez elsĹ‘ filmje, melyhez majd 10 Ă©vvel a forgatás után Maya akkori fĂ©rje, Teiji Ito Ărt zenĂ©t.
szerző: Várnagy Emma
Maya Deren (szĂĽl. Eleanora Derenkowsky) egy kijevi zsidĂł családban szĂĽletett az 1900-as Ă©vek elejĂ©n. Apja pszichiáter, mely abban az idĹ‘ben elĂ©ggĂ© szokatlan. KĂ©sĹ‘bb a család, mint mĂ©g sok zsidĂł ez idĹ‘ tájt, Amerikába (New Yorkba) emigrált, ahol Maya egy cseh fĂ©rfihoz, Alexander Hamidhoz ment felesĂ©gĂĽl. Mint a Maya Deren cĂmű Ă©letrajzi filmbĹ‘l kiderĂĽl, Hamiddal egy fĂ©nyes lakásba költöztek, amelyet műteremkĂ©nt használtak. Hamid kezdetekben fotĂłzta felesĂ©gĂ©t, majd Maya filmjeinek operatĹ‘re lett. De elĂ©g is ennyi az Ă©letrajzi adatokbĂłl, hiszen azĂ©rt Ărok, hogy egy Ăşj művĂ©szt ismertessek meg az olvasĂłkkal, egy nĹ‘művĂ©szt, egy feministát, egy korában elsĹ‘ /Ă©s/ Ă©lenjárĂł táncost, egy bátor Ă©s alternatĂv embert. ElsĹ‘ filmje, a Meshes of the afternoon (1943) egy dĂ©lutáni pihenĂ©st mutat be. A pihenĂ©s álomkĂ©pei jelennek meg, megcsillogtatva azt, amit mind keresĂĽnk miután felĂ©bredtĂĽnk egy kusza álombĂłl, a megfejtĂ©st, Ă©s mĂ©gsem Ă©rtjĂĽk meg teljesen, hogy mit is álmodott elĂ©nk a kĂ©pernyĹ‘re a művĂ©sz. Nem kell megijedni, egy kedves napsĂĽtötte virágos folyosĂłn ĂĽldöz a szende lány egy tĂĽkörkĂ©pű alakot, a kulcsot keresi egy ajtĂłhoz, mely a saját szobájába vezet, álmodik három szemĂ©lyben Ă©s egykĂ©nt (nem)Ă©bred fel a fotelban. IsmerĹ‘s? Mintha csak a tegnap álmodottak összevisszaságát látnánk. 15 percben, de a hangot nyugodtan levehetjĂĽk, lehet Mayának az elsĹ‘ házasság nem jött össze, Teiji Itonak meg a zenĂ©t nem sikerĂĽlt eltalálnia ehhez a filmhez
Deren második filmje, az At land (1944) szintĂ©n álomszerű. Itt nem a kuszaság az, ami elhiteti velĂĽnk, hogy álmodjuk a filmet a TV elĹ‘tt, hanem „törtĂ©net” folyása, mint ahogy mi álmodunk, a tengerbĹ‘l a fák ágai közĂ©, onnan a sakkozĂłk dzsungelĂ©be, majd a (figyeljĂ©k meg!!) fĂ©rfival az erdei Ăştra… Mint már emlĂtettem, a ’40es-50es Ă©vekben Maya művĂ©szete igen szokatlan volt, ezek a tĂpusĂş művĂ©szfilmek csak kĂ©sĹ‘bb (’70es Ă©vek) jelentek meg, pl. Andy Warhol műve, (Sleep) melyben nemes egyszerűsĂ©ggel felvette, ahogyan John Gino költĹ‘ hat Ăłrán keresztĂĽl alszik (ha már az álomnál tartunk), de csinált nyolc Ăłrás filmet az Empire State BuildingrĹ‘l is. SzĂłval ha már kiĂ©lveztĂ©k az álomszerű világot (rendezĹ‘i szempontbĂłl) Ă©rdemes egy-kĂ©t pillantást vetni a technikai megoldásokra is!!!
És aki látta a kisfilmeket, nĂ©zze meg a DVD-t is, majd utána tanulmányozza Ăşjra a helyszĂneket Ă©s a szereplĹ‘ket a rövidfilmekben, vagy álmodjon helyettĂĽk Ăşjakat. Házi feladat: találják meg John Cage-et!
|
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: Gossip Girl Magyar meztelensĂ©g: Nagy Kriszta SzakadozĂł elme kĂ©pekben Hozzászólások
|
party hírek, információk | Hiba a kérésben MySQL hibaüzenet: Illegal mix of collations (utf8mb3_general_ci,IMPLICIT) and (utf8mb4_general_ci,COERCIBLE) for operation '=' |
|